Witamy serdecznie naszych podopiecznych! Zapraszamy dzisiaj do wspólnej zabawy o marcowej pogodzie.
- Prosimy na początek przeprowadzić rozmowę na temat przysłowia „W marcu jak w garncu”, policzcie ile jest wyrazów w tym przysłowiu.
Marcowa pogoda jest kapryśna, w ciągu dnia może padać śnieg, świecić słońce, padać deszcz, wiać wiatr.
A teraz dokonamy analizy słuchowej wyrazu marzec – poproś dziecko, aby podzieliło ten wyraz na sylaby (ma-rzec), wyodrębnijcie głoski w wyrazie marzec ( m-a-rz-e-c), wyróżnijcie pierwszą i ostatnią głoskę w wyrazie marzec, poproś dziecko o podanie innych wyrazów zaczynających się na głoskę „m”
- Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz B. Forma ,, Marcowe kaprysy” następnie porozmawiajcie na temat wiersza. Pod wierszem znajdą Państwo proponowane przez nas pytania do tekstu. Prosimy zwracać uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.
Wymieszał marzec pogodę w garze,
Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę,
Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,
Domieszam wiatru ciepłego,
Smutno by w marcu było bez niego
Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,
Będzie prawdziwa marcowa pogoda.
– O czym był wiersz?
– W jakim naczyniu marzec mieszał pogodę?
– Jakie składniki wymieszał marzec w garze?
– Co powstało po wymieszaniu wszystkich składników?
- Następnie zademonstruj dziecku poniższą prezentację, która wyjaśni dziecku przysłowie „W marcu ja w garncu”. Po zakończonej prezentacji dziecko niech wymieni symbole wiosennej pogody (deszcz, słońce, wiatr, śnieg). Dzieci podzielcie te symbole na sylaby i na głoski ( np. wiatr – w-i-a-t-r). Przeliczcie ile jest głosek w wyrazie oraz sylab.
- http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/W-MARCU-JAK-W-GARNCU-prezentacja-multimedialna.ppt
- Poćwiczmy razem! W tym czasie aktywności ruchowej na pewno brakuje dlatego przesyłamy link z ciekawymi propozycjami zabaw muzyczno-ruchowymi. Link umieszczamy poniżej.
- Zabawa badawcza „Jak powstaje deszcz”?
Potrzebujemy:
-słoik,
– gorącą wodę,
-talerzyk,
– kilka kostek lodu,
Dziecko obserwuje, jak rodzic wlewa do słoika gorącą wodę i przykrywa słoik talerzykiem, na którym kładzie kilka kostek lodu. Razem z dzieckiem obserwujemy zjawisko powstawania pary wodnej. Tłumaczymy dziecku, że w wyniku kontaktu lodu z ciepłą wodą powstaje para wodna, która zaczyna się skraplać i tak powstaje deszcz.
Poniżej dodatkowo umieszczamy karty pracy. Dwie karty dotyczą obserwacji pogody – poproś dziecko aby obserwowało pogodę w każdym dniu i narysowało dane elementy pogody. Ostatnia karta dotyczy kodowania parasolek – 2 stronę wycinamy i przyklejamy w odpowiednie miejsca.
- http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/karta-pracy-str.-58-1.pdf
- http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/karta-pracy-str.-59-1.pdf
- http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/Kodowanie-parasolki-cz.5-1.pdf
Na miłe popołudnie polecamy również do odsłuchania słuchowiska w formie relaksu pt. „Zegar”.
https://ninateka.pl/film/zegar-wesoly-ryjek-wojciech-widlak
Przesyłamy gorące uściski dla naszych milusińskich! Bardzo za Wami tęsknimy!!
Życzymy miłego dnia 🙂
Julia Karabinowska
Monika Piotrowska
Źródła:
- przedszkola.edu.pl,
- przewodnik metodyczny „Kolorowy start z plusem”,
- przedszkolankowo.pl