Cel ogólny zajęć:
· Wyrabianie koordynacji ruchów oczu i rąk. Utrwalanie nazw kolorów.
Cele szczegółowe zajęć:
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo – ruchowej
- porządkowanie przedmiotów według jednej cechy, utrwalanie nazw kolorów
- wyrabianie płynności ruchów, ćwiczenie koordynacji ręka – oko
- wyrabianie kontroli nad ruchami dłoni i palców, ćwiczenia oddechowe
- ćwiczenie precyzyjnych ruchów dłoni i palców
- ćwiczenie analiza sylabowa wyrazów, ćwiczenie artykulacji
Metody pracy:
- rozmowa
- praktycznego działania
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
· kredki, biała kartka papieru, karty pracy, chusteczka
Przebieg zajęć
Zabawa „Powitanie części ciała” – ruchy naprzemienne
Rodzic bawi się z dzieckiem. Witają się ze sobą części ciała po przeciwnej stronie: lewa ręka z prawą ręką, lewy łokieć z prawym kolanem, prawa ręka z lewym uchem, prawa ręka z lewą stopą.
Zabawa „Ułóż według koloru” – klasyfikowanie według jednej cechy
Rodzic rozkłada dziecku kredki. Dziecko segreguje kredki według koloru, nazywa kolory.
Zabawa „Jak rysują kredki?” – rysowanie oburącz na kartce papieru
Dziecko bierze w ręce dwie kredki różnych kolorów i rysuje oburącz (dowolne bazgranie) na kartce papieru, zmienia kredki, aż wykorzysta wszystkie kolory.
Zabawa „Kwiatek” – zabawa relaksacyjna
Dziecko siedzi na dywanie. Dziecko zaciska w dłoni chustkę i powoli ją rozwija, następnie wprawia ją w ruch oddechem.
Zabawa „Rysuj po śladzie”
Dziecko otrzymuje kartę pracy, na której jest wzór kwiatka. Rysuje palcem po śladzie, a potem kredką. Koloruje kwiatka kredkami. Może także samo narysować kwiatka i wykonać te same czynności.
Zabawa „Pszczółka i kolorowe kredki” – dzielenie nazw kolorów na sylaby
Na dywanie rozłożone są kredki. Dziecko jest pszczołą i fruwa między kredkami – wydaje dźwięk naśladujący odgłos pszczoły (bzz). Na klaśniecie w dłonie przez rodzica dziecko się zatrzymuje i bierze w rękę kredkę przy której się zatrzymało, odwraca ją, rozpoznaje kolor i dzieli jego nazwę na sylaby.
Podsumowanie zabaw. Rozmowa rodzica z dzieckiem, która zabawa była łatwa, która trudna, a która najbardziej mu się podobała.
Ewelina Narwojsz