Dzień dobry Rodzice i Kochane „Myszki” dzisiaj mamy poniedziałek. Tematyką tego tygodnia jest: „Moja ojczyzna”. Przygotowałyśmy dla Was kilka propozycji. Życzymy miłej zabawy.
Słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej ,,Majowe święta”.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola. Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu. – Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil. – I ja też – powiedział Daniel. – A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych… Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie. – To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów… Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę. Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło. – A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać? – Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani. – Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta. Na ścianie wisiała wielka flaga Polski. – O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie? – To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy. – A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku? – To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali. Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki. – Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady. – Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Rozmowa na podstawie opowiadania.
Rodzic zadaje pytania:
− Jakie barwy ma flaga Polski?
− Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?− Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
− Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
Zabawa ,,Wiem jak się nazywam i gdzie mieszkam”. Rodzic zadaje pytania a dziecko odpowiada.
Nazywam się…..
Mieszkam w….
Zabawa grafomotoryczna ,,Flaga”
W przedszkolu bardzo często rozmawialiśmy nt. symboli narodowych poniżej krótki film
Film POLSKIE SYMBOLE NARODOWE- POLAK MAŁY
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A
Zabawa „Maszerują dzieci drogą”
Maszerują dzieci drogą,
(dziecko maszeruje w miejscu)
raz, dwa, trzy!
(dziecko klaszcze)
Lewą nogą, prawą nogą
(wystawia do boku lewą nogę i prawą nogę)
raz, dwa, trzy!
(dziecko klaszcze)
A nad drogą słonko świeci
(wznosi obie ręce wysoko w górę)
i uśmiecha się do dzieci,
(dziecko obraca się wokół własnej osi)
raz, dwa, trzy!
(dziecko klaszcze)
Gimnastyka przy piosence Hop do góry – Wygibasy z naszej klasy
https://www.youtube.com/watch?v=pQjB7kgnQpI
Zestaw zabaw ruchowych:
- „Orły”
Dziecko naśladuje lot orła. Na znak rodzica- klaśnięcie w dłonie. Zatrzymuje się, wyciąga wyprostowane ręce w bok, odwracając głowę w prawą stronę co orzeł na godle.
- „Przeskakujemy fale”
Dziecko układa z apaszek, sznurka dwie linie- fale morskie. Dziecko maszeruje po pokoju. Gdy dojdzie do fal przeskakuje je obunóż i idzie dalej.
- „Droga do stolicy”
Wybieramy się do Warszawy na wycieczkę. Dziecko porusza się po pokoju na hasło: podróżujemy samochodem- naśladuje trzymanie w rękach kierownicy i jazdy samochodem. Samolotem- prostuje ręce w boki naśladuje lot samolotem.
- „Flaga na wietrze”
Dziecko trzyma w jednej ręce chusteczkę, drugą opiera na biodrze. Plecy proste. Następnie wykonuje duży wymach ręką, w której trzyma chusteczkę. Wykonuje kilka powtórzeń i następuje zmiana ręki trzymającej chusteczkę.
Zabawa rozwijająca sprawność manualną i spostrzegawczość „Czerwone i białe”
Dziecko segreguje przedmioty: klocki, klamerki, nakrętki ze względu na kolor. Po jednej stronie układa przedmioty w czerwonym kolorze. Po drugiej stronie w kolorze białym. Rozgląda się po pokoju i wskazuje przedmioty w kolorze czerwonym i białym.
Zabawy logopedyczne
- „Chorągiewki”
Tak jak chorągiewki poruszają się na wietrze, tak dziecko porusza językiem po górnej wardze, od jednego kącika ust do drugiego.
- „Orzeł”
Dziecko wysuwa język do przodu, unosi jego czubek do góry i porusza nim na boki, tak jak orzeł swymi skrzydłami.
źródło
Nowe przygody Ady i Olka MAC EDUKACJA
Pozdrawiamy serdecznie Ewelina N. i Ewelina S.