Witamy wszystkie „Motylki” po świętach 🙂 Mamy nadzieję, że wszyscy jesteście zdrowi i w doskonałej formie! 06.04 obchodzimy Dzień Sportu, a więc w tym tygodniu zajmiemy się sportem oraz zdrowym trybem życia. Przygotowałyśmy dla Was kilka propozycji 🙂 A więc zaczynamy!
- Na miły początek dnia trochę się rozruszajmy 🙂
- Zapraszamy do obejrzenia prezentacji pt. „Dzień Sportu” – dowiecie się dlaczego sport jest taki ważny i jakie mamy rodzaje sportów zimowych oraz letnich 🙂 Oraz film edukacyjny „Po co nam aktywność fizyczna”? – rozmowa z dziećmi na jego temat. https://youtu.be/jgJOS26G1wY
2. Rodzicu przeczytaj dziecku wiersz Altamiry „Elementarz Sportowy” i porozmawiajcie na jego temat. Poniżej podajemy proponowane pytania do tego utworu literackiego.
Każde dziecko o tym wie:
Chcesz być zdrowy – ruszaj się!
Sport to bardzo ważna sprawa.
Są reguły, jest zabawa.
Jest dyscyplin co nie miara,
część z nich nowa, a część stara.
Od wędkarstwa, sztuk łowieckich,
od antycznych igrzysk greckich,
poprzez dzieje, poprzez lata
aż do współczesnego świata.
Każdy znajdzie coś dla siebie.
Sprawdź, co dobre jest dla ciebie.
Może rolki, koszykówka,
rower, piłka lub siatkówka,
szachy, judo czy pływanie
taniec, skoki, żeglowanie
biegi, sanki i łyżwiarstwo,
hokej, snowboard czy narciarstwo?
Może tenis lub karate?
Namów mamę, siostrę, tatę.
Również dla twojego brata
dobrodziejstwa sportów świata:
refleks, sprawność, orientacja,
walka i rywalizacja.
Ważna jest też ta zasada
(to zaleta jest, nie wada):
nie są ważne tu medale,
lecz jak ćwiczysz – czy wytrwale,
czy szanujesz przeciwnika.
Jaki jesteś, stąd wynika!
Sport nauczyć może wiele.
Zdrowy duch jest w zdrowym ciele,
a z wszystkiego jedna racja:
górą sport i rekreacja!
Rozmowa na temat wiersza:
-O czym był wierszyk?
-Czy sport to zdrowie?
-Jakie dyscypliny sportowe były wymienione w wierszu?
– Kto zachęcał dzieci do uprawiania sportu?
– Dlaczego należy uprawiać sport?
– Co ważne jest w uprawianiu sportu?
– W jaki sposób powinniśmy traktować przeciwnika w sporcie?
– Co to znaczy zasada ,,fair, play”?
-Jaki sport Ty lubisz najbardziej?
3.Drogi rodzicu przygotujcie kilka butelek, np. o pojemności 1 litra, z różną zawartością zabarwionej farbą/bibułą.
Zabawa matematyczna „Kolorowe butelki”. Rodzicu ustaw butelki przed dzieckiem według wzrastającej w nich ilości wody.
- Zadaniem dziecka jest określenie, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której jest najmniej.
- Teraz poproś dziecko, aby ustawiło butelki według ilości zawartej w nich wody – czyli od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą.
- Następnie odkręćcie wspólnie nakrętki w butelkach. Zadaniem dziecka jest dmuchanie w kolejne odkręcone butelki oraz porównać dźwięki wydawane przez butelki.
- Zapoznanie z jednostką objętości płynów. Rodzicu wyjaśnij dziecku, że objętość płynów mierzymy w litrach. Pokaż dziecku butelkę 1 – litrową i 2- litrową. Niech dziecko określi ile wody się w nich zmieści i gdzie więcej.
- Określanie, ile jest wody w butelce. Rodzic ustawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Zapytaj się dziecka, ile jest wody w butelce, czy mało, czy dużo. Potem przewróć butelkę i spytaj się dziecka czy jest w niej tyle samo wody.
4.Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach ( jedna jest niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Zadaniem dziecka jest przelewanie do szklanki wodę z jednej butelki, a potem – z drugiej butelki i liczą, ile szklanek wody było w jednej, a ile w drugiej butelce. Prosimy, aby dzieci określiły, gdzie było jej więcej ( oczywiście odpowiedź brzmi tyle samo).
5.A teraz trochę się poruszajmy! 🙂
6. Zabawa dydaktyczna „Sporty”. Zadaniem dzieci jest dopasowanie napisu do danego obrazka 🙂 Druga gra polega na dokonaniu prostej klasyfikacji na sporty zimowe oraz letnie.
7.Bardzo zachęcamy do skorzystania z poniższego linku w celu utrwalenia poznanych literek 🙂 Zadaniem dzieci jest ułożenie podanych wyrazów z liter.
7. Zabawa dydaktyczna „Prawda czy fałsz”. Zadaniem dziecka jest określenie wartości logicznej zdań.
8. Zachęcamy gorąco do dalszego udziału w projekcie „Uczymy dzieci programować”. Poniżej umieszczamy linki do kodowania on-line związanych z naszym zdrowiem oraz zabawy z symetrią 🙂 Prosiłybyśmy z tego relacje w formie zdjęć 🙂
9.Jako podsumowanie niech dziecko oglądnie bajkę edukacyjną pt; „Sport to zdrowie”.
https://www.youtube.com/watch?v=sZZKiGbu40w
10. Prosimy o wykonanie dowolną techniką pracy plastycznej pt. „Mój ulubiony sport” – kreatywność na start ! 🙂
11. W zielonych książeczkach „Odkrywam siebie – karty pracy cz. 3” robimy codziennie po trochę od str. 63 do str. 69 🙂
12. W parze ze sportem idzie również zdrowe odżywanie.
Drodzy rodzice porozmawiajcie proszę z dziećmi na temat zasad zdrowego odżywiania, produktów zalecanych i niezalecanych w ich żywieniu.
Proszę, abyście przedstawili dzieciom Piramidę Zdrowego Żywienia.
Proszę omówić kolejne jej piętra. Dzieci na głos podają przykłady
(jak najwięcej) produktów z każdej grupy. Rodzicu zwróć uwagę na różnorodność produktów i podkreśl konieczność urozmaicania diety. Zwróć także uwagę na podstawę piramidy, którą stanowią postacie obrazujące różne rodzaje aktywności fizycznej. Niech dziecko wymieni, jaki lubi rodzaj aktywności fizycznej.
Jak czytać piramidę żywieniową?
Na poszczególnych poziomach piramidy znajdują się konkretne grupy produktów. Niższe piętra są większe, co oznacza, że tych produktów powinniśmy zjadać najwięcej, to podstawa naszej diety, im wyżej tym spożycie powinno być mniejsze.
Najnowsza piramida ma poziom poświęcony aktywności fizycznej. To najniższe piętro, największe, podstawa piramidy, co oznacza, że tego powinno być w naszym życiu najwięcej.
Idąc wyżej mamy warzywa i owoce, które powinny stanowić połowę tego co jesz w ciągu dnia.
Kolejny poziom na piramidzie to produkty zbożowe, czyli pieczywo, kasze, mąki, płatki zbożowe.
Na wyższym szczeblu jest nabiał, czyli mleko, sery, twarogi, jogurty, kefiry.
Następny poziom to źródła białka czyli mięso, ryby i nasiona roślin strączkowych.
Na szczycie piramidy żywieniowej znajdują się tłuszcze. Dobrym źródłem zdrowego tłuszczu są orzechy.
Dopełnieniem piramidy są zalecenia, żeby wypijać dziennie ok. 1,5 litra wody oraz rezygnować ze słodyczy.
13. Praca plastyczna Moja Piramida Żywieniowa.
• Rodzic przerysowuje kształt piramidy na dużą kartkę lub karton.
• Dzieci wypełniają piramidę wyciętymi z gazet zdjęciami i obrazkami przedstawiającymi różne ulubione produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne, produkty białkowe, oleje roślinne. Przyklejają obrazki klejem do kartonu w taki sposób, by powstała kolorowa piramida.
• Omówienie poszczególnych pięter – grup produktów. Dzieci głośno wymieniają produkty z przyklejonych obrazków i sprawdzają, czy produkty są dobrze pogrupowane.
Prosimy o wysyłanie zdjęć na adres e-mail grupy.
Miłej pracy kochani,
pozdrawiamy,
Pani Julka i Pani Malwina 🙂