Zamknięte przedszkole – i co dalej?

Przedłużający się czas bycia w domu.

Drodzy Rodzice, wydłużył się czas bycia z dziećmi w domu. Zamknięcie przedszkola to trudne wyzwanie zarówno dla rodziców, dzieci jak i nauczycieli, które wymaga od nas wszystkich zorganizowania dnia na nowo. Nauczyciele naszego przedszkola codziennie prowadzą zajęcia zdalne, przygotowują dla swoich podopiecznych prace plastyczne z rzeczy dostępnych w domu, opowiadania, wierszyki, piosenki, zabawy ruchowe i dydaktyczne. Czyli wszystko jest jak… w przedszkolu, dzieci uczą się poprzez zabawę.

Łączenie opieki nad dzieckiem z pracą zdalną, na którą większość osób została obecnie skierowana, już w teorii może przysporzyć wielu problemów. Dzieci szczególnie teraz potrzebują dużo wsparcia od rodziców, a dla rodziców to czas, kiedy mają świadomość, że powinni zaangażować dzieci w zajęcia, które byłyby dla nich interesujące, jak i pozwolą rozwijać wiedzę oraz umiejętności swojej pociechy.

Już na tą chwilę widzimy, że nasze zajęcia w ramach realizacji zdalnego nauczania cieszą się zainteresowaniem z Waszej strony. Proponowane zadania-wyzwania oraz inne zadania-inspiracje, umieszczane przez nauczycielki z grup na stronie przedszkola PP15Głogów, z których są umieszczone fotorelacje, podejmujecie z dziećmi ochoczo.

Domowa edukacja – jak powinna wyglądać?

Jak się okazuje, kluczem do sukcesu są zabawy podobne do tych, do których dzieci są przyzwyczajone na co dzień w przedszkolu. Nie powinniśmy zakłócać rytmu dnia dziecka, który do tej pory znało. Musimy pamiętać, aby czas spędzony w domu nie był czasem przed telewizorem czy telefonem w ręku z puszczoną bajką. Dziecko nadal powinno sprzątać swoje zabawki po skończonej zabawie, codziennie samo próbować się ubierać, samodzielnie jeść, a także rozwijać swoje umiejętności i zainteresowania.

Pamiętajmy także, że nie musimy poświęcać całego czasu dziecku – na co dzień też tego nie robimy. Dajmy naszym pociechom też przestrzeń do własnych działań – pytajmy, co ma ochotę zrobić. Malowanie, rysowanie, układanie budowli z klocków, segregowanie zabawek to zajęcia, w które nie musimy się angażować. Powinniśmy natomiast dać odczuć dziecku, że cały czas jesteśmy przy nim i nawet jeśli samodzielnie maluje czy rysuje, to zainteresujmy się tym, co przedstawia rysunek czy jakich kolorów chce używać. Najważniejsza jest organizacja  dni z dzieckiem w domu. Jeśli od samego początku dołożymy wszelkich starań i utrzymamy codzienne rytuały oraz obowiązki, to przejdziemy przez tę wyjątkową sytuację bez nadmiernego stresu dla malucha i dla nas samych.

Drodzy Rodzice, w miarę możliwości inspirujcie się naszymi propozycjami. Dzielcie się z nauczycielkami tym, co zrobiliście: praca plastyczna, konstrukcja z klocków czy z innych materiałów, stworzenie własnej gry, jakieś doświadczenia, eksperymenty itp. Wasze działania są też inspiracją dla nas, że jednak w tym trudnym momencie to ma sens.

                                                                                                 Opracowanie własne

                                                                                                 Ewelina Narwojsz

                                                                                                 Renata Hływa