Drodzy Rodzice,
słuch fonematyczny – czyli zdolność do rozpoznawania i różnicowania dźwięków mowy, zaczyna kształtować się w trzecim kwartale pierwszego roku życia dziecka, a pełna dojrzałość osiągana jest około 6-7 roku życia. Dzięki niemu słyszymy różnice pomiędzy dźwiękami bardzo podobnymi np. p-b, t-d, k-g, itd. Dalszy etap w rozwoju słuchu fonematycznego stanowi analiza i synteza słuchowa. Dziecku nie jest łatwo z potoku mowy wyodrębnić wyrazy, w wyrazach sylaby, w sylabach – głoski. Aby zrozumieć sens mówionego tekstu, trzeba uchwycić kolejność głosek w wyrazie i umieć je zróżnicować. Odróżnić dźwięczne od bezdźwięcznych, zróżnicować szeregi:
· s – sz – ś
· c – cz – ć
· z – ż – ź
· dz – dż – dź
Proszę, aby dziecko powtarzało za rodzicem nazwy przedmiotów, które znajdują się na obrazkach, a następnie próbowało powiedzieć, na jaką głoskę zaczyna się wyraz. Powodzenia 😊