Rodzaj zajęć:
rewalidacja dziecka objętego kształceniem specjalnym z uwagi na występowanie afazji motorycznej ze współwystępującymi deficytami w zakresie rozumienia mowy..
Cel ogólny zajęć:
- ugruntowanie wiedzy na temat emocji
Cele szczegółowe zajęć:
- kształtowanie umiejętności rozpoznawania i nazywania uczuć,
- rozwijanie werbalnego i pozawerbalnego wyrażania uczuć,
- rozwój samoświadomości – uświadomienie sobie przeżywanych emocji,
- rozwijanie empatii, pozytywnych myśli i uczuć.
Metody pracy:
oparte na słowie,
wzrokowe,
elaksacja
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne:
karta z ilustracjami – zdjęciami obrazującymi różne emocje, karta z emocjami do pokolorowania, karta z emocjami (połącz)
Przebieg zajęć
- Dziecko mówi w jakim jest dzisiaj nastroju i pokazuje go na obrazku, jeśli ma ochotę może powiedzieć, dlaczego znajduje się w takim nastroju i pokolorować obrazek z tą emocją. Przypomnienie dnia tygodnia.
- Rodzic pokazuje ilustracje – zdjęcia z emocjami. Dziecko wskazuje ilustrację, która, jego zdaniem, obrazuje jego emocję. Określa, z jakim kolorem kojarzy mu się dana emocja – dziecko próbuje wytłumaczyć, dlaczego wybrało taki, a nie inny kolor. Przykładowa sytuacja:
3. Rodzic zadaje pytania z niedokończonymi zdaniami. Zadaniem dziecka jest dokończenie zdań zgodnie z odczuciami np. Czuję złość, gdy…, Czuję radość, zadowolenie, gdy….
4. Kolaż pozytywnych uczuć – dziecko z gazet wycina obrazki, słowa, które wywołują w nim pozytywne emocje.
5. Rysowanie – relaksacja, ćwiczenie wyobraźni, koncentracji uwagi. Dziecko ma za zadani samodzielnie narysować koło, kwadrat, serce, domek, kwiatek.
6. Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdanie: „Na dzisiejszych zajęciach podobało mi się….”.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/emocje.pdf
Ewelina Narwojsz