Witajcie kochane dzieciaczki!
Jak się dziś czujecie? Spójrzcie za okno. Co widzicie? Jaką mamy pogodę? Pewnie tak, jak u mnie deszczowo, szaro buro i ponuro… Taka właśnie jest ta wiosenna pogoda…kapryśna i zmienna… i do tego dziś bardzo senna…
Dlatego proponuję Wam drogie Żabki, abyśmy się dzisiaj troszkę poruszali…Ale zanim poćwiczymy, zapraszam Was do udziału w kilku innych zabawach.
- Zabawa „Ja mówię, ty zgadujesz” Nie musisz zamykać oczu ani szukać dźwięków, ponieważ one same do ciebie przyjdą. Musisz odgadnąć o czym one mówią. Tylko posłuchaj.
Rodzic naśladuje, wybrzmiewając odpowiednie dźwięki:
- jadący traktor i mówi: tur, tur, tur,
- śpiewające ptaki: ćwir, ćwir, ćwir
- grę na trąbce: tra, ta, ta
- bicie zegara: bim, bam
- kapanie wody: kap, kap
- stukanie do drzwi: puk, puk
Dziecko słucha i próbuje odgadnąć, co dane dźwięki naśladują. Można bawić się na zmianę. Kiedy dziecko odgadnie zagadkę, otrzymuje brawa, natomiast gdy nie odgadnie, wykonuje np. trzy przysiady. Potem następuje zamiana ról i dziecko samo może wymyślać własne dźwięki.
2. Zabawa „Policz” – jest to zabawa, w której rodzic klaszcze w dłonie (wybraną ilość razy), a dziecko musi się dobrze wsłuchać i policzyć, ile razy rodzic klasnął w swoje dłonie. Ile będzie klaśnięć, tyle dziecko powinno zrobić kroków do przodu. Zamiast klaskać można też uderzać łyżką o pokrywkę garnka, dwoma klockami, trąbić na trąbce, popukać palcami o blat itp. Licząc, dziecko zamiast robić kroki do przodu, może również odkładać klocki, podskakiwać, robić kulki z plasteliny itp. (oczywiście w ilości usłyszanych dźwięków).
3. Zabawa „Opowiedz o tym, co widzisz na obrazku”. Poniżej przedstawiam Wam drogie Żabki kilka obrazków, na których dzieci wraz z dorosłymi porządkują ogród. Opowiedzcie swoim rodzicom, jakie czynności wykonują przedstawione na obrazkach postacie, pielęgnując ogród, wykonując wiosenne porządki. Zwróćcie uwagę na to, jakich narzędzi potrzebują do prac w ogrodzie.
4. „Zielone cebulki” – zabawy ogrodnicze. Dziecko otrzymuje od rodzica mały słoik, do którego wlewa wodę. Następnie do słoika wkłada cebulę tak, aby korzeń dotykał wody. Kolejno słoik z cebulą stawia na parapecie. Dziecko powinno każdego dnia obserwować cebulkę i kontrolować czy korzenie ich cebulki mają dostęp do wody. Po kilku dniach dzieciaczki powinny zauważyć, że cebulki wypuszczają zielone listki, a korzenie się wydłużają, próbując zanurzyć się w wodzie.
5. Na koniec obiecana na wstępie wiosenna gimnastyka. Do wspólnej zabawy możecie zaprosić swoje rodzeństwo i rodziców.
„Gimnastyka w ogrodzie „– rozwijanie pracy wszystkich grup mięśniowych.
Spacerkiem po ogrodzie – marsz po kole z wybiciem – Dzieci maszerują po obwodzie koła. Na sygnał: hop wybijają się z lewej nogi i skaczą w górę, kontynuują marsz. Na kolejne hasło: hop wyskakują w górę z prawej nogi.
Gdzie śpiewa skowronek? – ćwiczenia szyi – Dzieci wykonują skręty szyi w bok do szczytu ramienia, prostują głowę, skręcają szyję w drugi bok do szczytu ramienia. Ćwiczenie należy powtórzyć pięć razy.
Siejemy trawę – ćwiczenia tułowia- Dzieci robią skłony w przód, przemieszczają ramiona od lewej do prawej strony, prostują się, unoszą ramiona i powtarzają ćwiczenie.
Wiosenny wietrzyk – ćwiczenia ramion – Dzieci stoją w lekkim rozkroku, unoszą ramiona i kołysząc się z nogi na nogę , machają rękami na boki (naśladują ruch gałęzi poruszanych wiatrem).
Roślina- ćwiczenia całego ciała – Dzieciaczki są w siadzie skulnym (robią, taką jakby kołyskę). Powoli wstają i jak najwyżej wyciągają ręce, stojąc na palcach. Następnie powoli wracają do pozycji początkowej i wykonują ćwiczenie kilka razy.
Grabimy trawkę- ćwiczenia nóg– Dzieci są w siadzie prostym, z nogami wyciągniętymi do przodu i złożonymi razem. Wykonują ruch na zewnątrz, rozsuwając obie nogi równocześnie. Następnie wracają do pozycji wyjściowej. Ćwiczenie powtarzają kilka razy.
Opuszczamy ogród- marsz po kole. Dzieci maszerują po kole i wykonują naprzemienne skłony w prawą i w lewą stronę – próbują dotknąć podłogi.
Wiosenne słoneczko– zabawa relaksacyjna. Dzieci przyjmują pozycję leżenia tyłem, zamykają oczy i relaksują się przy dowolnej, spokojnej muzyce, starając się jednocześnie oddychać.
Na dziś to już koniec. Widzimy się jutro 🙂
Żegnam się z Wami, życząc Wam doskonałej zabawy!
Pozdrawiam serdecznie:)
Pani Ewelina
Źródła:
Franek A., Riegiel M., Zabawy rozwijające mowę twojego dziecka, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2009
Czasopismo Bliżej Przedszkola nr 3.234/2021
www.przedszkouczek.pl