Dzień dobry kochane dzieci. Wczoraj odwiedziliśmy Afrykę a dzisiaj zapraszamy WAS na Indiańską wyprawę.
O życiu Indian:
Indianie byli pierwszymi mieszkańcami Ameryki. Żyli oni w plemionach, na czele których stali wodzowie. Indianie najczęściej mieli czarne długie włosy, śniadą cerę, nosili głównie ubrania uszyte ze skóry, a mężczyźni zakładali pióropusze. Obecnie Indianie żyją w rezerwatach i chociaż ich życie nie przypomina dawnych czasów, to jednak niektóre zwyczaje zachowali do dziś.
Opowieść „W Indiańskiej Wiosce”
„Dawno, dawno temu żyło sobie Indiańskie plemię Tiki-Taka. Indianie z tego plemienia mówili swoim własnym językiem, na przykład witali się tak:
(przykładamy prawą rękę do serca i odchylamy ją zataczając półkole, mówiąc: Wingapo! (czyt. łingapo) )
Plemię to mieszkało w ogromnych namiotach, które nazywano tipi. ( łączymy rączki nad głowami )
W środku namiotów paliło się ogniska, przy których w mroźne wieczory można było ogrzać swoje ręce. ( wyciągamy ręce do środka, chcąc je ogrzać przy ognisku, pocierając dłonie)
Tej nocy, odbywała się właśnie narada plemienia. Indiański wódz z wielkim pióropuszem na głowie, obwieścił, że w wiosce kończą się zapasy jedzenia i czas wyruszyć na polowanie. Wszyscy Indianie zatem wyszli z tipi i wsiedli na swoje konie mustangi.
( udajemy, że wsiadamy na konie; konie trochę się wiercą, ale na szczęście udaje się zapanować nad sytuacją)/.
Indianie żegnają się z rodziną…
( posyłamy w powietrzu całuski we wszystkie strony)
….i wyruszają na polowanie…
( siadamy na podłodze i uderzamy dłońmi o kolana imitując dźwięk stukotu kopyt. Uwaga! pokonujemy przeszkody! – podnosimy ręce wysoko do góry, jedziemy przez błoto – lekko stukamy dłońmi o policzki, potem przez szuwary – pocieramy dłońmi o siebie)
… aż dotarli na miejsce! Zeskoczyli z koni i rozglądają się we wszystkie strony, gdzie czai się jakiś bizon.
(Pokazujemy ruch zsiadania z konia i rozglądamy się dookoła/)
Nagle Indianin Sokole Oko, zauważył, że coś przemknęło mu przed oczyma i wszyscy Indianie zaczęli po cichutku skradać się w tamtym kierunku.
( skradamy się w kierunku pokazanym przez rodzica kierunku)
Udało się znaleźli wielkie MANGO !
Teraz wszyscy wyciągają łuki, naciągają je i oddają pierwszy strzał, drugi i trzeci!
(naśladujemy wykonywanie strzału z łuku)
W wiosce zapanowała wielka radość.
( skaczemy z radości)
2. Zabawa logopedyczna dla zespołu Indian „Szeke, szeke” – ćwiczymy narządy mowy
Na górze – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na górze)
Na dole – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” na dole)
Na prawo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z prawej strony)
Na lewo – szeke, szeke. (robimy rękami „młynek” z lewej strony)
3. Indianie żyli w zgodzie z naturą. Dużo czasu poświęcali na wsłuchiwanie się w głosy przyrody, a nawet potrafili wywołać deszcz wykonując odpowiedni taniec.
Taniec deszczu – w rytm indiańskiej muzyki , tańczymy taniec wywoływania deszczu. Tutaj już liczy się tylko wasza wyobraźnia).. Na sam koniec kładziemy się na podłodze, przykładamy ucho do podłogi nasłuchując przyjście deszczu a paluszkami stukamy o podłogę naśladując mżawkę. Ciekawe czy uda nam się wywołać deszcz
4.Pokolorujcie rysunek Tipi ( czyli domku Indian)
5. Na zakończenie piosenka Indiańska