Witajcie Szanowni Państwo oraz Kochane Dzieci!
Uwaga! Dziś witamy nowy miesiąc – kwiecień. Jest to czwarty miesiąc w kolejności. Poproście swoich Rodziców, by pokazali Wam kalendarz i powiedzieli, jak nazywają się wszystkie miesiące. Kiedy już to zrobicie, spróbujcie razem przeliczyć miesiące.
Dzisiaj mamy pierwszy dzień kwietnia – Prima Aprilis i ten dzień ma swoją wyjątkową tradycję. Pierwszego kwietnia bezkarnie można robić komuś żarty i psikusy. Oczywiście należy pamiętać, by swoimi figlami nie sprawiać innym przykrości lub nie narażać ich na niebezpieczeństwo. Jednak zanim zaczniecie swoje prima-aprilisowe psoty, zapraszamy Was do wspólnych zabaw z nami.
Zaczniemy od przygotowania pomocy do dzisiejszych zajęć. Wyjmijcie kolorowe kartki papieru (5 kartek w różnych kolorach), nożyczki, ołówek i flamaster.
Poproście rodziców, by na każdej kartce narysowali jajeczko. Ważne jest, żeby każde jajeczko miało inną wielkość. Wykonajcie taki zestaw dla siebie i dla rodzica.
Najpierw rysujcie flamastrem po śladzie tych jajeczek, a kiedy skończycie, weźcie nożyczki i powycinajcie je. Rodzicu, niech dziecko wycina pod Twoim nadzorem. Po zakończeniu pracy pozbierajcie wszystkie ścinki, wyrzućcie je do kosza i usiądźcie naprzeciwko siebie.
Pierwsza zabawa „Jajecznica” polegała będzie na wymieszaniu wszystkich jajeczek przez rodzica. Zadaniem dziecka jest połączenie ich w pary zgodnie z kolorem i wielkością, a więc małe czerwone jajeczko układamy z drugim małym czerwonym jajeczkiem, itd. Ślimaczki powinny poradzić sobie z tym błyskawicznie. Jest to zabawa z podstaw kodowania, a nasze dzieci takie zabawy uwielbiają!
Po zakończeniu tego zadania podzielcie się jajeczkami. Niech zrobi to dziecko. Każdy uczestnik zabawy powinien dysponować zestawem jajeczek po jednym z każdego koloru i wielkości. Zabawa nosi tytuł „Kolejka z jajkami”. Przeliczcie swoje jajeczka. Rodzicu, zacznij Ty – licz powoli, wyraźnie nazywając kolejne jajeczka prawidłowym liczebnikiem.
Użyjcie najpierw liczebników głównych podczas liczenia, czyli jeden-dwa-trzy-cztery-pięć. Zapytaj dziecko: Ile mam jajeczek?
Natomiast kolejnym zadaniem niech będzie określanie kolejności jajeczek, a więc pierwsze-drugie-trzecie-czwarte-piątek. Podczas tej zabawy zadajcie sobie nawzajem pytania:
– Jakiego koloru jest pierwsze jajeczko?
– Jaki kolor ma drugie, trzecie…. jajeczko?
– Które w kolejności jajeczko ma kolor zielony?
Rodzicu, pamiętaj, by motywować dziecko do udzielania odpowiedzi całym zdaniem. Cały czas pracujemy nad rozwijaniem mowy. Dzięki tej zabawie utrwaliliśmy liczebniki główne i porządkowe oraz kolory J BRAWO!
Spróbujmy teraz czegoś innego „Gdzie jest jajo?” – dziecko i rodzic wybierają sobie po jednym jajeczku. Rodzicu, przeczytaj dziecku poniższe instrukcje i wykonaj je razem z dzieckiem. Niech to będzie zabawa na zasadzie naśladownictwa – zaczyna dorosły, a dziecko go naśladuje i oczywiście określa położenie jajeczka w przestrzeni. Zatem zaczynamy:
Instrukcja rodzica | Pytanie rodzica | Odpowiedź dziecka |
Połóż jajeczko przed sobą. | Gdzie położyłeś jajeczko? | Położyłem jajeczko przed sobą. |
Schowaj jajeczko za siebie. | Gdzie schowałeś jajeczko? | Schowałem jajeczko za siebie. |
Połóż jajeczko obok siebie. | Gdzie położyłeś jajeczko? | Położyłem jajeczko obok siebie. |
Połóż jajeczko na dłoni. | Gdzie położyłeś jajeczko? | Położyłem jajeczko na dłoni. |
Schowaj jajeczko pod pachę | Gdzie schowałeś jajeczko? | Schowałem jajeczko pod pachę. |
Czas na małe prima-aprilisowe psikusy! Zbierzcie swoje komplety jajeczek. Pobawimy się w tropicieli. Zaproponuj dziecku, żeby schowało swoje jajeczka w pokoju, a Twoim zadaniem Rodzicu będzie odnalezienie tych jajeczek. Kiedy wytropisz wszystkie jajeczka ukryte przez dziecko – zamieńcie się rolami. Z pewnością ta zabawa spodoba się dzieciom J
Przeliczcie wszystkie jajeczka – czy każdy ma swoje pięć jajeczek? Jeśli tak, to możemy przejść do kolejnego zadania „Największe – najmniejsze”. Rozłóżcie swoje jajeczka. Rodzicu, poproś dziecko, by wskazało jajeczko największe, a następnie najmniejsze. Spróbujcie ułożyć jajeczka od największego do najmniejszego. A następnie zmieszajcie jajeczka i zróbcie odwrotne ćwiczenie, czyli od najmniejszego do największego. Rodzicu, spróbuj zapytać dziecko:
– Które jajeczko jest mniejsze od żółtego/zielonego?
– Które jajeczko jest większe od niebieskiego/czerwonego?
I dobrnęliśmy już do ostatniego zadanie. Pobawimy się jeszcze w Lustrzane odbicie. Ślimaczki poznały zjawisko odbicia lustrzanego podczas zajęć integracyjnych z Myszkami, więc to zadanie będzie tylko powtórką J Rodzic układa swoje jajeczka w dowolny sposób, a zadaniem dziecka jest odwzorowanie sekwencji rodzica. Niech każde z Was zrobi po dwie takie zagadki dla swojego partnera w zabawie.
Ufff… to już koniec na dziś. Oczywiście możecie wymyślić swoje zabawy z jajeczkami. Jajeczka można zastąpić kwiatami, ptaszkami, kółeczkami i.in. Wymyślajcie i działajcie, a jeśli będziecie chcieli, to możecie wysyłać zdjęcia z Waszych zabaw na adres wicedyrektor@pp15.glogow.pl
Chętnie dołączymy je do tego wpisu.
P.S. Spójrzcie, co my ułożyłyśmy z jajeczek… Czy coś Wam to przypomina?
Pozdrawiamy serdecznie.
p. Agnieszka i p. Ewelina