Kolorowe jajeczka – 1.04.

Witajcie Szanowni Państwo oraz Kochane Dzieci!

Uwaga! Dziś witamy nowy miesiąc – kwiecień. Jest to czwarty miesiąc w kolejności. Poproście swoich Rodziców, by pokazali Wam kalendarz i powiedzieli, jak nazywają się wszystkie miesiące. Kiedy już to zrobicie, spróbujcie razem przeliczyć miesiące.

Dzisiaj mamy pierwszy dzień kwietnia – Prima Aprilis i ten dzień ma swoją wyjątkową tradycję. Pierwszego kwietnia bezkarnie można robić komuś żarty i psikusy. Oczywiście należy pamiętać, by swoimi figlami nie sprawiać innym przykrości lub nie narażać ich na niebezpieczeństwo. Jednak zanim zaczniecie swoje prima-aprilisowe psoty, zapraszamy Was do wspólnych zabaw z nami.

Zaczniemy od przygotowania pomocy do dzisiejszych zajęć. Wyjmijcie kolorowe kartki papieru (5 kartek w różnych kolorach), nożyczki, ołówek i flamaster.

Poproście rodziców, by na każdej kartce narysowali jajeczko. Ważne jest, żeby każde jajeczko miało inną wielkość. Wykonajcie taki zestaw dla siebie i dla rodzica.

Najpierw rysujcie flamastrem po śladzie tych jajeczek, a kiedy skończycie, weźcie nożyczki i powycinajcie je. Rodzicu, niech dziecko wycina pod Twoim nadzorem. Po zakończeniu pracy pozbierajcie wszystkie ścinki, wyrzućcie je do kosza i usiądźcie naprzeciwko siebie.

Pierwsza zabawa „Jajecznica” polegała będzie na wymieszaniu wszystkich jajeczek przez rodzica. Zadaniem dziecka jest połączenie ich w pary zgodnie z kolorem i wielkością, a więc małe czerwone jajeczko układamy z drugim małym czerwonym jajeczkiem, itd. Ślimaczki powinny poradzić sobie z tym błyskawicznie. Jest to zabawa z podstaw kodowania, a nasze dzieci takie zabawy uwielbiają!

Po zakończeniu tego zadania podzielcie się jajeczkami. Niech zrobi to dziecko. Każdy uczestnik zabawy powinien dysponować zestawem jajeczek po jednym z każdego koloru i wielkości. Zabawa nosi tytuł „Kolejka z jajkami”. Przeliczcie swoje jajeczka. Rodzicu, zacznij Ty – licz powoli, wyraźnie nazywając kolejne jajeczka prawidłowym liczebnikiem.
Użyjcie najpierw liczebników głównych podczas liczenia, czyli jeden-dwa-trzy-cztery-pięć. Zapytaj dziecko: Ile mam jajeczek?
Natomiast kolejnym zadaniem niech będzie określanie kolejności jajeczek, a więc pierwsze-drugie-trzecie-czwarte-piątek. Podczas tej zabawy zadajcie sobie nawzajem pytania:
– Jakiego koloru jest pierwsze jajeczko?
– Jaki kolor ma drugie, trzecie…. jajeczko?
– Które w kolejności jajeczko ma kolor zielony?

Rodzicu, pamiętaj, by motywować dziecko do udzielania odpowiedzi całym zdaniem. Cały czas pracujemy nad rozwijaniem mowy. Dzięki tej zabawie utrwaliliśmy liczebniki główne i porządkowe oraz kolory J BRAWO! 

Spróbujmy teraz czegoś innego „Gdzie jest jajo?” – dziecko i rodzic wybierają sobie po jednym jajeczku. Rodzicu, przeczytaj dziecku poniższe instrukcje i wykonaj je razem z dzieckiem. Niech to będzie zabawa na zasadzie naśladownictwa – zaczyna dorosły, a dziecko go naśladuje i oczywiście określa położenie jajeczka w przestrzeni. Zatem zaczynamy:

Instrukcja rodzica Pytanie rodzica Odpowiedź dziecka
Połóż jajeczko przed sobą. Gdzie położyłeś jajeczko? Położyłem jajeczko przed sobą.
Schowaj jajeczko za siebie. Gdzie schowałeś jajeczko? Schowałem jajeczko za siebie.
Połóż jajeczko obok siebie. Gdzie położyłeś jajeczko? Położyłem jajeczko obok siebie.
Połóż jajeczko na dłoni. Gdzie położyłeś jajeczko? Położyłem jajeczko na dłoni.
Schowaj jajeczko pod pachę Gdzie schowałeś jajeczko? Schowałem jajeczko pod pachę.

Czas na małe prima-aprilisowe psikusy! Zbierzcie swoje komplety jajeczek. Pobawimy się w tropicieli. Zaproponuj dziecku, żeby schowało swoje jajeczka w pokoju, a Twoim zadaniem Rodzicu będzie odnalezienie tych jajeczek. Kiedy wytropisz wszystkie jajeczka ukryte przez dziecko – zamieńcie się rolami. Z pewnością ta zabawa spodoba się dzieciom J

Przeliczcie wszystkie jajeczka – czy każdy ma swoje pięć jajeczek? Jeśli tak, to możemy przejść do kolejnego zadania „Największe – najmniejsze”. Rozłóżcie swoje jajeczka. Rodzicu, poproś dziecko, by wskazało jajeczko największe, a następnie najmniejsze. Spróbujcie ułożyć jajeczka od największego do najmniejszego. A następnie zmieszajcie jajeczka i zróbcie odwrotne ćwiczenie, czyli od najmniejszego do największego. Rodzicu, spróbuj zapytać dziecko:
– Które jajeczko jest mniejsze od żółtego/zielonego?
– Które jajeczko jest większe od niebieskiego/czerwonego?

I dobrnęliśmy już do ostatniego zadanie. Pobawimy się jeszcze w Lustrzane odbicie. Ślimaczki poznały zjawisko odbicia lustrzanego podczas zajęć integracyjnych z Myszkami, więc to zadanie będzie tylko powtórką J Rodzic układa swoje jajeczka w dowolny sposób, a zadaniem dziecka jest odwzorowanie sekwencji rodzica. Niech każde z Was zrobi po dwie takie zagadki dla swojego partnera w zabawie.

Ufff… to już koniec na dziś. Oczywiście możecie wymyślić swoje zabawy z jajeczkami. Jajeczka można zastąpić kwiatami, ptaszkami, kółeczkami i.in. Wymyślajcie i działajcie, a jeśli będziecie chcieli, to możecie wysyłać zdjęcia z Waszych zabaw na adres wicedyrektor@pp15.glogow.pl

Chętnie dołączymy je do tego wpisu.

P.S. Spójrzcie, co my ułożyłyśmy z jajeczek… Czy coś Wam to przypomina?

Pozdrawiamy serdecznie.
p. Agnieszka i p. Ewelina