Scenariusz zajęć na czwartek (19.03.)

Dzisiaj zapraszamy dzieci i rodziców do pracy z wierszem. Razem poznamy tradycję topienia Marzanny.

Temat: „Pożegnanie zimy”

Rodzicu, przeczytaj dziecku wiersz Krystyny Datkun-Czerniak „Czekam na wiosnę”.

Dość mam sanek, nart i śniegu.
Chcę już w piłkę grać!
Po zielonej trawie biegać!
W berka sobie grać!
Dość mam chlapy i roztopów,
szarych, smutnych dni.
Przybądź, wiosno, jak najprędzej,
rozchmurz niebo mi.
Przynieś kwiaty, promień słonka,
zieleń liści, ptaków śpiew.
Niech zadźwięczy pieśń skowronka.
Przybądź, proszę cię!

A teraz porozmawiajcie na temat wiersza. Rodzicu zadaj dziecku pytania:

– O co prosiła autorka wiersza?
– Dlaczego tęskniła za wiosną?
– Dlaczego chciała, aby odeszła już zima?

Szanowny Rodzicu, opowiedz dziecku o ludowym zwyczaju topienia Marzanny. Obejrzyjcie razem zdjęcia. Opiszcie wygląd Marzanny. Rodzicu, zachęcaj dziecko, by wypowiadało się całymi zdaniami.

Marzanna to kukła przedstawiająca zimę. Często jest wykonana ze słomy i ubrana np. w stare porozrywane stroje, które zniszczyła podczas swojego panowania na ziemi. Marzannę wrzucano do rzeki, aby wraz z wodą popłynęła do morza i nie wróciła już w danym roku. W ten sposób ludzie żegnali zimę.

A może w wolnym czasie spróbujecie razem wykonać Marzannę? Zachęcamy do wspólnej pracy. Będzie nam miło, jeśli zechcecie się Państwo podzielić swoimi Marzannami. Zdjęcia można wysyłać na adres wicedyrektor@pp15.glogow.pl