Dzień dobry kochane ,,Żabki,, pewnie wszystkie pochłonięte jesteście przygotowaniami do Świąt wraz z rodzicami, ale sądzimy iż znajdziecie chwilę czasu aby zobaczyć co przygotowałyśmy na dzisiaj dla Was.Pozdrawiamy i tęsknimy!!!
Zapraszamy do zabawy!!!!
1.Na początek zabawa ruchowa z bohaterami teledysku.Proszę aby dzieci do rytmu muzyki wykonywały proponowane ruchy:
- lewa ręka, prawa noga w górę, w dół
- lewa noga, prawa ręka……kto pomylił się ten klęka.
- marsz i podskoki (w przerwie)
- lewa ręka, prawa noga w górę, w dół
- lewa noga, prawa ręka……kto pomylił się ten klęka.
- marsz i podskoki (w przerwie)
2.Powiedzcie mam miłe ,,Żabki” czy Wy też oczekujecie na Zająca, który ukryje dla Was wszystkich pewnie jakieś niespodzianki ????? Jeśli tak to posłuchajcie………..;
Nie ma chyba osoby, która nie wiedziałaby, że grudzień to świąteczny okres wręczania prezentów. Dawanie upominków na Wielkanoc jest w Polsce trochę mniej popularne. Mimo to warto wiedzieć, kiedy przychodzi zając do dzieci i jakie prezenty może przynieść. Święta Wielkanocne – oprócz tego, że mają przede wszystkim upamiętnić śmierć i zmartwychwstanie Jezusa Chrystusa – są także okazją do kultywowania ciekawych tradycji. Na czym polega szukanie jajek wielkanocnych i w jakim celu robi się gniazdko wielkanocne? Kiedy zajączek przynosi prezenty i skąd do nas przywędrował? Zaraz się właśnie o tym dowiecie….
Przyjęło się, że zając wielkanocny przychodzi w pierwszy dzień świąt, czyli Wielką Niedzielę, z samego rana. Tradycja ta przywędrowała do nas z Niemiec. A więc, po uroczystym śniadaniu w rodzinnym gronie dzieci szukają ukrytych w domu czy ogrodzie prezentów od zajączka. Dzieci wyobrażają sobie, że to duży, puszysty zwierzak z własnym koszem. Konkretnego dnia w roku odwiedza po kolei wszystkie domy i do przygotowanych wcześniej mniejszych koszyczków lub gniazdek wkłada prezenty wielkanocne. Dzieci wiedzą, kiedy przychodzi zając, i wyczekują jego przyjścia. Dlaczego jednak ustalono, że to właśnie zajączek powinien przynosić prezenty? I dlaczego zaczęto go łączyć z jajkami wielkanocnymi? Istnieje kilka teorii. Najczęściej wskazuje się jednak na zależność pomiędzy pojawieniem się zająca a porą roku. W przeszłości to właśnie on był pierwszym zwierzęciem, które wraz z nadejściem wiosny dostrzegano na polach. Zauważano to zwłaszcza podczas polowań, które w dawnych czasach były niezwykle popularne. Tym samym zajączek wielkanocny stał się również symbolem życia po zimowym śnie, w który zapadała cała natura. Żeby jeszcze bardziej podkreślić jego powiązanie z wiosną, często prezentowano go obok wielkanocnych jajek od dawna, co miało symbolizować właśnie – odradzanie się natury do życia, czyli ( kwitnienie roślin, budzenie zwierząt, owadów do życia po zimowym śnie).
3.Teraz drogie dzieci, proszę przygotujcie; kartkę z bloku, ołówek i kredki.Wraz z Tadziem nauczycie się sami rysować właśnie tego zajączka o którym wcześniej Wam opowiadałam. Zapraszam, więc do pracy!!!
4.Na relaksację proponuję by rodzice odczytali Wam ,,Historyjkę Wielkanocną”. Proszę o powolne czytanie i mówienie jakie ruchy dziecko ma wykonać.
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (robimy z języka miskę – przód i boki języka unosimy ku górze, tak by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu), dodaje masło (wysuwamy język z buzi, a potem go chowamy, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obracamy językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera (przesuwamy językiem po górnych zębach, następnie po dolnych). Ciasto już się upiekło (wdychamy powietrze nosem i zatrzymujemy je przez chwilę w buzi, nadymając policzki, następnie wypuszczamy powietrze ustami). Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami (dotykamy językiem każdego górnego zęba), orzechami (dotykamy językiem każdego dolnego zęba).
Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwamy język z buzi i wykonujemy nim szybkie ruchy w kierunku nosa i brody), dodaje majonezu, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Następnie pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami (przesuwamy język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, górnych zębach i górnej wardze w kierunku nosa) i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdychamy powietrze nosem, wydychamy buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu), kółka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym), paski (oblizujemy górną wargę, górne zęby, miejsce za zębami, następnie dolną wargę, dolne zęby, miejsce za zębami), kratkę (dotykamy językiem naprzemiennie zębów dolnych i górnych, następnie prawego i lewego kącika ust).
Teraz pan Języczek- zaplata jeszcze bukszpan do koszyczka wielkanocnego (kilkakrotnie dotykamy językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiechamy się szeroko nie pokazując zębów), bo może już świętować!!!!
Życzymy przyjemnego relaksu, wraz z ćwiczeniami, które w tym okresie są niezbędne do kształtowania prawidłowej wymowy. Pozdrawiamy serdecznie i życzymy Wszystkim ZDROWYCH i WESOŁYCH ŚWIAT.
Beata K i Julita N.
Źródło: yotube.com, przedszkolankowo.pl, przewodnik- Bliżej Przedszkola.