Świąteczne pisanki – 9.04.

Dzień dobry Ślimaczki!

W tym tygodniu rozmawiamy o nadchodzących świętach wielkanocnych. Znamy już najważniejsze przysmaki, które pojawiają się na stole podczas świątecznego śniadania.

Przypomnijmy je sobie jeszcze z wykorzystaniem krótkiej rymowanki I. Fabiszewskiej „Śniadanie wielkanocne”.

Rodzicu, przeczytaj dziecku jej treść i poproś, by dziecko naśladowało zaproponowane przez nas dźwięki i ruchy. Zabawę powtórzcie kilka razy wypowiadając rymowankę głośno, cicho, szybko, wolno.

Najpierw żurek z kiełbasą mówią: mniam, mniam, mniam i głaszczą się po brzuszkach
I ziemniaki z okrasą, dmuchają w gorące ziemniaki
Potem pyszne jajeczka, wypowiadają głoskę mmmmmm na zmianę głośno i cicho
A na końcu – babeczka. nadymają powietrzem policzki

Kochane Dzieci, Szanowni Rodzice, dziś czwartek, a we czwartki w przedszkolu kodujemy.

Zanim przejdziemy do zabawy musimy przygotować sobie rekwizyty.
Na kartce A4 rysujemy kratownicę 5×5 o przykładowych wymiarach 4cmx4cm.
Z kolorowego papieru w pięciu kolorach wycinamy dopasowane do rozmiaru kratownicy po 5 jajeczek w każdym kolorze. Razem otrzymamy 25 jajeczek.

Teraz możemy zacząć zabawę!

Pierwsze zdanie polegało będzie na „Tworzeniu zbiorów”, czyli posegregowaniu jajeczek wg koloru/wzoru. Przeliczcie z dzieckiem ilość jajeczek w każdym zbiorze. Zadajcie sobie pytanie, których jajeczek jest więcej… Powinniście dojść do wniosku, że w każdym zbiorze jest tyle samo jajeczek.

Teraz weźmy naszą kratownicę i poukładajmy jajeczka zgodnie z kolorami/wzorami. Te zadanie nie powinno sprawić żadnego problemu.

Kiedy nasze jajeczka będą poukładane, to zbierzmy je w komplety: po jednym jajku z każdego koloru. Powstanie nam pięć kompletów, w których każde jajko będzie inne. To będą idealne zestawy do kolejnej zabawy.

„Sudoku z pisanek”. Rodzicu, pozwól dziecku zacząć – niech to ono wypełni w dowolny sposób pierwszy wers kratownicy pisankami.

Następnie Ty rozkładaj kolejny zestaw pisanek w drugim rzędzie i wytłumacz dziecku, by jednakowych pisanek nie umieszczać obok siebie.

Dalej będzie coraz trudniej, pisanki nie mogą się powtarzać w wersach i kolumnach. Bądźcie uważni, a na pewno się uda.

Nasze Ślimaczki dobrze sobie radzą z tym zadaniem. Kacperki dwa, Hubert M, Hubert Ś., obie Hanie, Lenka, Wiktoria i Kaja uwielbiają takie łamigłówki.

Po tym wysiłku intelektualnym należy Wam się dzieci chwila rozluźnienia… posłuchajcie piosenki o pewnej niegrzecznej kurce. Spróbujcie tekst piosenki pokazać ruchem. Możecie także naśladować gdakanie kury.

Mamy nadzieję, że rozbawiła Was troszkę ta piosenka.

Wróćmy jednak jeszcze na chwilę do naszych zabaw. Proponujemy Wam teraz zabawę, którą również dobrze znacie „Znajdź drogę do…?”. Podobną zabawę wykorzystałyśmy podczas zajęć otwartych „Bal u Kopciuszka”.

Wykorzystamy do tej zabawy kratownicę i kilka jajeczek. Na kratownicy możemy narysować kurczaczka, baranka lub zajączka, który będzie zbierał pisanki rozmieszczone na planszy w dowolnych miejscach. Nasz bohater po zebraniu wszystkich jajeczek musi zanieść je do koszyczka.

U nas baranek i koszyczek zostały wycięte z kolorowej gazetki. Zadaniem dziecka jest wskazanie barankowi właściwej drogi. Trasę możemy zaznaczyć albo rysując np. strzałki kredką lub ołówkiem (wersja trudniejsza), albo układając na wybranych polach klocki, cukierki, nakrętki (wersja łatwiejsza). Taka zabawę można powtórzyć kilkakrotnie, jeśli nie będziemy rysować po planszy.

Na zakończenie spróbujcie stworzyć ze swoich jajeczek „Wielkanocną grę planszową”.

Jajeczka możecie przykleić na kartce papieru – będą to pola na trasie. Ustalcie, gdzie będzie start i meta. Ustalcie zasady. Wybrany kolor pisanek może np. wiązać się z jakimś zadaniem do wykonania. Oto nasze propozycje:

Kolor jajka Zasada
Fioletowy w kropki 2 pola do przodu
Czerwony Tracisz kolejkę
Zielony w kropki Wykonaj 5 przysiadów
Fioletowy w paski Cofnij się 3 pola do tyłu
Zielony w trójkąty Dodatkowy rzut kostką

Miłej gry!

Zachęcamy także do korzystania ze strony internetowej EDUSENSE, na której znajdziecie mnóstwo pomysłów do kodowania z dzieckiem. Poniższy link przekieruje Was na wirtualną matę do kodowania, którą my wykorzystujemy podczas różnych zajęć z dziećmi.

https://mata.edu-sense.com/pl?utm_source=akademia&utm_medium=app

Pozdrawiamy p. Agnieszka i p. Ewelina