Witajcie Drogie ,,Żabki”- Już minęły dwa tygodnie od naszego ostatniego spotkania z Wami w naszym Przedszkolu. Nie wiem jak Wy ale my już tęsknimy za Wami. Pozdrawiamy wszystkich serdecznie.
W tym tygodniu porozmawiamy sobie o Wiośnie, która już rozgościła się na dobre i o ptakach.
Bardzo proszę rodziców o umożliwienie prezentacji i odczytanie ciekawostek o naszych ptaszkach.
1.
,,Powroty ptaków”
Do Polski zaczyna zlatywać coraz więcej ptaków zwiastujących wiosnę: Skowronek, żuraw, bocian, jaskółka, jeżyk, czajka i wiele innych. Lasy opuszczają jemiołuszki, gile i czeczotki, które spędzają u nas zimę.
Skowronki – są ściśle związane z krajobrazem rolniczym. Nie bez powodu mówi się, że rolnik wychodzi w pole ze skowronkiem i ze skowronkiem kładzie się spać.
Czajki-są czesnymi zwiastunami wiosny.Już w marcu przylatują na lęgowiska. Niestety, czajka jest coraz bardziej nieobecna z powodu drapieżnictwa lisów psów, kotów, wron czy srok to przyczynia się do stałego spadku liczebności tych wspaniałych ptaków.
Jaskółki- Przylatują już gdy wiosna zadomowia się w Polsce na dobre, w połowie kwietnia. Jaskółki znane są z tego, że dzięki ich zachowaniu możemy przewidzieć pogodę. Jak mówi mądrość ludowa: gdy jaskółki nisko latają to znaczy, że będzie padało.
Żuraw- jest jednym z pierwszych zwiastunów wiosny. Ptak ten wraca do Polski na przełomie lutego i marca. Również w maju może się zdarzyć, że usłyszymy nad głowami donośny gardłowy głos zwany klangorem i zobaczymy przelatujący klucz żurawi. Żuraw to najokazalszy i największy z naszych ptaków.
Bociany- Zaraz za żurawiami do Polski zaczynają zlatywać bociany, które zimę z reguły spędzają w Afryce, w podróż powrotną wyruszają w pierwszej połowie lutego. Ich powrót trwa około sześciu tygodni. Z reguły boćki wracają do tego samego gniazda – po przylocie zaczynają je remontować i poprawiać. Polsce najwięcej bocianów bytuje na Mazurach, czy na Suwalszczyźnie. Tam jest mnóstwo terenów, na których mogą żerować, a mieszkańcy traktują je bardzo przyjaźnie.
Jeżyki – ptaki te przylatują do Polski na przełomie kwietnia i maja to znak, że już wiosna w pełni. Sylwetka tego ptaka przypomina jaskółkę, ale bliżej mu do kolibra. Dawniej jerzyki gniazdowały w skałach i w lasach.
2.Bardzo proszę aby dzieci powtórzyły kilka razy nazwy ptaków, starając się je zapamiętać.Proszę też o podzielenie na sylaby ich nazw i głoski w nagłosie i wygłosie (pierwszą i ostatnią), próbują w miarę możliwości dzieci w całym wyrazie: SKOWRONEK,CZAJKA,JASKÓŁKA,ŻURAW,BOCIAN,JEŻYK.
3.Opiszcie proszę wygląd każdego ptaszka według:wielkości, koloru itp)
4.Proponuję osłuchanie się z melodią i słowami piosenki,,Kle,kle boćku”
,, Witaj boćku”
Witaj boćku, kle-kle,
witaj nam bocianie,
Wiosna ci szykuje,
Wiosna ci szykuje
Żabki na śniadanie.
Kle-kle boćku, kle-kle,
Usiądź na stodole,
Chłopcy ci szykują,
Chłopcy ci szykują
Gniazdo w starym kole.
Kle-kle boćku, kle-kle,
witamy cię radzi,
Gdy zza morza wrócisz,
Gdy zza morza wrócisz,
Wiosnę nam sprowadzisz
5.A teraz na relaksację poobiednią, przygotowałyśmy dla Was kochane ,,Żabki”- Dziecięcy relaks poprzez : Wizualizację z elementami ruchu- czyli tworzenie obrazów w Waszej wyobraźni.
Wskazówki dla Rodziców; proszę aby czytać powoli i zaproponować dzieciom by wykonywały podawane ruchy podczas czytania;
Wizualizacja – pt. ,,Powracające ptaki’’ – Usiądźcie na podłodze lub miękkim dywanie zamknijcie oczy i ……………………………….
Wyobraź sobie, że jesteś ptaszkiem, który powraca z ciepłej Afryki gdzie spędził zimę. Kiedy się dowiedział, że u nas jest już wiosna, wybrał się w drogę, aby do nas powrócić. Leciał niewysoko. Przelatywał nad stadem lwów, z których jeden groźnie ryczał (dzieci- otwierają buzię szeroko i udają ryczącego lwa). Nad rzeką ujrzał słonie, które pięknie, na wszystkie strony kręciły trąbami (dzieci- złączonymi i wyciągniętymi do przodu ustami kręcą na wszystkie strony). Na drugim brzegu rzeki wylegiwały się cztery tłuste hipopotamy (dzieci -nadymają policzki cztery razy). Wkrótce ptaszek doleciał do morza i usłyszał szum jego fal (dzieci- szu, szu, szu, szu). Morze było głębokie i szerokie i leciał nad nim nasz ptaszek przez wiele godzin. Kiedy znalazł się nad lądem, przysiadł na chwilkę, aby się pożywić nasionkami dzieci z buzi robią dziobek i lekko rozchylają środkową część ust, tworząc kółeczko). Po jedzeniu pięknie wyczyścił dziobek ( dzieci- językiem czyszczą kąciki ust). Wiedział nasz ptaszek, że już jest niedaleko – przeleciał jeszcze nad pastwiskiem, gdzie brykały koniki ( dzieci-kląskają) i minął w powietrzu wieżę Kościoła, gdzie głośno biły dzwony (dzieci- bim, bam, bim bam). Na polu, tuż przy jego rodzinnym lesie pracował traktor (dzieci- naśladują wargami dźwięk traktora). Jeszcze tylko kilka machnięć skrzydłami i już był przy swym rodzinnym gnieździe. Poczuł się szczęśliwy i radośnie zaśpiewał.
Z pozdrowieniami:Beata Kaj i Julia Nowosz.
Źródło: czasopisma- Bliżej Przedszkola www. You Tube Kids.