Cel ogólny zajęć:
- utrwalanie znajomości figur geometrycznych
- aktywizowanie myślenia
- rozwijanie spostrzegawczości wzrokowej
- rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
Cele szczegółowe zajęć:
- rozpoznaje kształty figur geometrycznych
- posługuje się nazwami figur geometrycznych
- dzieli nazwy figur na sylaby
- wyodrębnia nagłos i wygłos w nazwach podstawowych figur
- kontynuuje podany rytm
- koloruje figury wg podanego wzoru, nie wychodząc poza kontury
Metody pracy:
słowna, czynna, aktywizująca
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne: kartka z sylwetami figur geometrycznych płaskich, nożyczki, piosenka „Ukryte figury”, karta pracy z sekwencjami figur geometrycznych, karta pracy z „figurowym” pajacykiem, kredki
Przebieg zajęć:
1. Wspólne przygotowanie figur geometrycznych.
Rodzic z dzieckiem przygotowuje figury geometryczne. Można narysować na kartce poszczególne figury (kwadrat, prostokąt, trójkąt i koło) albo je wydrukować i wyciąć.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/figury-3.pdf
2. Wspólne słuchanie piosenki o podstawowych figurach geometrycznych.
https://www.youtube.com/watch?v=Lv-1s65cgJM
Po odsłuchaniu piosenki rodzic pyta dziecka, gdzie ukryły się w mieszkaniu poszczególne figury.
3. Zabawa „Gdzie schowały się figury?”
Rodzic pokazuje dziecku wybraną figurę geometryczną, zadaniem dziecka jest odgadnięcie, gdzie ukrył się:
- Kwadrat – zdjęcie zegara
- Trójkąt – zdjęcie znaku drogowego ostrzegawczego
- Koło – zdjęcie znaku drogowego zakazu
- Prostokąt – zdjęcie telewizora
4. Zabawa „Jak nazywa się ta figura?”
Zadaniem dziecka jest odgadnięcie nazwy figury geometrycznej, o której mówi rodzic, np. rodzic mówi ,,nie ma żadnego boku ani kąta, jest okrągłe.” I pyta: co to za figura? Podziel nazwę na sylaby. Jaka jest pierwsza głoska? Jaka jest ostatnia głoska?
5. Zabawa ,,Figurowe rytmy”.
Dziecko koloruje figury geometryczne w sekwencjach wg podanego wzoru.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/rytmy.pdf
6. Zabawa „Jaką figurę narysowałem?”
Dziecko rysuje figurę na plecach rodzica; rodzic odgaduje jaką figurę narysowało dziecko. Zmiana ról.
7. Zabawa ,,Zakodowane figury”.
Rodzic pokazuje wybraną figurę, a dziecko wykonuje polecenie (po wcześniejszym umówieniu się, co wykonujemy na daną figurę)
- Kwadrat – tupnij nogą
- Koło – podskocz
- Prostokąt – klaśnij 2 razy
- Trójkąt – zrób skłon
8. Kolorowanie obrazka pajacyka wg podanego kodu.
Dziecko koloruje poszczególne figury geometryczne w obrazku pajacyka wg podanego kodu.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/03/pajac.pdf
9. Zabawa naśladowcza „Kółko małe, kółko duże”
Recytacja wiersza i ilustracja ruchowa za rodzicem:
Kółko małe, kółko duże,
głowa prosto, ręce w górze,
skłoń się w prawo, skłoń się w lewo,
tak się w lesie chwieje drzewo.
Kółko małe, kółko duże,
głowa prosto, ręce w górze,
takie skrzydła ptaki mają,
pokażemy jak fruwają.
Renata Hływa
Źródło:
youtube.com
https://pl.pinterest.com/pin/805651820825946483/