Cele:
– usprawnianie spostrzegawczości wzrokowej,
– rozwijanie koncentracji uwagi,
– rozwijanie umiejętności cięcia nożyczkami po linii prostej,
– rozwijanie umiejętności grafomotorycznych,
– doskonalenie pamięci dowolnej,
– rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
– rozwijanie chwytu pęsetkowego
Metody:
słowna, oglądowa, czynna
Formy:
indywidualna
Pomoce: karta pracy w dwóch egzemplarzach, nożyczki, karta pracy z cieniami zwierząt, kredki, zestawy obrazków łączących się tematycznie i z 1 obrazkiem nie mającym związku z pozostałymi, 2 obrazki różniące się między sobą drobnymi szczegółami, wykałaczki, karta A3 (z dużego bloku rysunkowego), guziki lub fasola
Przebieg:
1. Rozpoznawanie przedmiotów na obrazkach.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/orazki.pdf
Dorosły drukuje kartę pracy w dwóch kopiach, dziecko wycina obrazki wzdłuż linii.
Dziecko dobiera w pary takie same obrazki, losowo rozłożone na stole.
2. Dopasowywanie cieni
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/cienie.pdf
Dorosły drukuje kartę pracy.
Zadaniem dziecka jest połączenie zwierzątek z ich cieniami (każda para innym kolorem kredki).
3. Co tutaj nie pasuje?
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Co-tutaj-nie-pasuje.pdf
Dorosły drukuje kartę pracy.
Dziecko w każdym szeregu obrazków skreśla ten obrazek, który nie pasuje do pozostałych i uzasadnia swoją decyzję, następnie koloruje nieskreślone obrazki.
4. Wskazywanie różnic
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/10-różnic-między-obrazkami.pdf
Dorosły drukuje kartę pracy.
Zadaniem dziecka jest porównanie dwóch podobnych do siebie obrazków i wskazanie pomiędzy nimi różnic. Następnie dziecko koloruje wybrany obrazek.
5. Zapamiętywanie układów z wykałaczek
Dorosły wraz z dzieckiem układa z wykałaczek różne kształty figur.
Zadaniem dziecka jest je zapamiętać i odtworzyć.
6. Rozwijanie chwytu pęsetkowego.
http://pp15.glogow.pl/wp-content/uploads/2020/04/SZLAKI.pdf
Dorosły na kartce z dużego bloku rysunkowego mazakiem rysuje szlaki. Dziecko układa guziki/fasolę po śladzie szlaków.
Renata Hływa
Źródło:
Wyprawka plastyczna z zestawu „Kolorowy start z plusem”, wyd. mac Edukacja
printerest.com
W. Żaba – Żabińska, „Szkołą sześciolatka. Rozwijanie aktywności twórczej”, wyd. mac Edukacja, str.8