Drodzy Rodzice
W miarę możliwości chciałybyśmy zachować ciągłość przygotowywania 6latków do podjęcia przez nie nauki w szkole, dlatego zachęcamy przede wszystkim do systematycznego utrwalania w domu zdobytej przez dzieci dotychczas wiedzy i umiejętności poprzez wykonywanie:
ćwiczeń rozwijających umiejętności matematyczne:
– klasyfikowanie przedmiotów wg wielkości, kształtu, koloru czy przeznaczenia,
– układanie przedmiotów w szeregi, rytmy (odtwarzanie wzorów lub układanie własnych),
– przeliczanie elementów zbiorów,
– porównywanie liczebności zbiorów (posługiwanie się określeniami: „mniej”, „więcej”, „tyle samo”)
– wykonywanie dodawania i odejmowania w zakresie 10.,
ćwiczeń rozwijających orientację w schemacie ciała i przestrzeni:
– nazywanie części ciała,
– orientacja w schemacie ciała (polecenia typu: podaj prawą rękę, tupnij lewą nogą, lewą ręką dotknij prawego ucha itp.),
– orientacja w przestrzeni (polecenia typu: przejdź 2 kroki do przodu, 3 kroki do tyłu, 2 kroki w prawo, 3 kroki w lewo, obróć się w lewo, obróć się w prawo),
– dyktanda graficzne (polecenia typu: w górnym prawym rogu kartki narysuj słoneczko, w lewym dolnym rogu narysuj kwiatka, na środku narysuj motylka, w lewym górnym rogu narysuj chmurkę, w prawym dolnym rogu narysuj siebie),
– poruszanie się zgodnie z instrukcją słowną, np. stań na gazecie, stań pod gazetą, stań przed gazetą, stań za gazetą, stań z prawej strony gazety, stań z lewej strony gazety, stań między gazetami,
ćwiczeń rozwijających słuch fonematyczny i umiejętność czytania:
– wyodrębnianie (liczenie) zdań w krótkim opowiadaniu (jego fragmencie),
– wyodrębnianie (liczenie) słów w zdaniu (prostym),
– podział słów na sylaby,
– określanie głosek na początku, na końcu, w środku słowa,
– podział słów na głoski,
– podawanie słów rozpoczynających się określoną głoską,
– czytanie sylab i krótkich wyrazów,
– czytanie krótkich zdań,
ćwiczeń usprawniających rękę piszącą:
- ćwiczenia manualne „duże”:
– wypełnianie kolorem (farbą, kredką, flamastrem itp.) całej powierzchni papieru (stopniowanie trudności: wypełnianie tła na dużej, średniej, małej powierzchni),
– malowanie form kolistych, falistych, pętli dużych i małych,
– malowanie palcami, pędzlem kół, linii poziomych, pionowych z zachowaniem kierunku od lewej do prawej i od góry do dołu,
– oburęczne malowanie dużych kształtów (np. figur geometrycznych),
– gniecenie większych arkuszy papieru,
- ćwiczenia usprawniające małe ruchy ręki (dłoni, nadgarstka i palców):
– nawlekanie koralików różnej wielkości i faktury na żyłkę czy sznurek (sznurówkę),
– stemplowanie,
– układanie klocków, patyczków, figur geometrycznych wg wzoru i własnego pomysłu,
– budowanie z klocków różnych konstrukcji wg wzoru lub własnego pomysłu,
– cięcie nożyczkami po linii prostej, łamanej, falistej,
– wycinanie figur geometrycznych małych i dużych, części obrazków do składania, wyklejania,
– lepienie z plasteliny prostych kształtów wymagających wałkowania całą dłonią (np. kule, wałeczki, rogaliki, węże),
– wykonywanie z plasteliny ludzików, zwierzątek, domków itp.
– zabawy innymi masami plastycznymi (np. ciasto liną, modeliną, masą solną, porcelanową, sodową),
– wydzieranie kawałków z papieru i wyklejanie nimi konturów rysunków,
– formowanie z kawałków bibuły kuleczek i wyklejanie nimi konturów,
– zapinanie i odpinanie guzików, zamków błyskawicznych, przypinanie klamerek do bielizny itp.
- ćwiczenia graficzne:
– rysowanie wzorów po śladzie kropkowym lub kreskowym,
– kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
– kolorowanie kredkami małych przestrzeni (np. figury geometryczne, obrazki z kolorowanek),
– kreskowanie – wypełnianie konturów kredką czy flamastrem za pomocą równoległych kresek poziomych lub pionowych (z zachowaniem kierunków od lewej do prawej i od góry do dołu),
– rysowanie szlaczków obrazkowych różniących się kształtem lub kolorem, w liniaturze, zgodnie z kierunkiem pisania (od lewej do prawej), po śladzie i samodzielnie,
– kreślenie szlaków literopodobnych w liniaturze, w zmniejszającym się stopniowo wymiarze, aż do liniatury zeszytu, po śladzie i samodzielnie,
– kreślenie liter w liniaturze i cyfr w kratkach, w zmniejszających się stopniowo wymiarach, aż do liniatury i kratek zeszytów, po śladzie i samodzielnie.
W sieci internetowej znajdą Państwo duży wybór w/w ćwiczeń do darmowego pobrania i wydrukowania, niemniej jednak na stronie internetowej naszego przedszkola będziemy zamieszczać karty pracy do codziennej i systematycznej pracy Państwa pociech. Zapraszamy do codziennego odwiedzania naszej strony internetowej☺
Renata Hływa