Cel główny zajęć:
- Wspomaganie rozwoju dziecka poprzez ruch, kontakt emocjonalny i wzrokowy z partnerem
- Rozwijanie u dziecka poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, rozwijanie zaufania do partnera
- Rozwijanie u dzieci, za pomocą ruchu, świadomości własnego ciała i otaczającej je przestrzeni, usprawnianie ruchowe
Cel szczegółowy:
- Dziecko potrafi współpracować z rodzicem podczas ćwiczeń
- Dziecko odkrywa własne możliwości i nabiera pewności siebie
- Dziecko potrafi wykonać proste ćwiczenia z zakresu schematu własnego ciała, przestrzeni
- Dziecko poprawnie reaguje na polecenia prowadzącego i partnera ćwiczeń (rodzica)
Metody pracy:
- działanie praktyczne
Formy pracy:
Indywidualna
Środki dydaktyczne
koc albo mata albo materac
Przebieg zajęcia
Ćwiczenia kształtujące świadomość schematu ciała
- Powitanie paluszkami- dziecko siedzi naprzeciwko rodzica, witają się ze sobą paluszkami rąk i całymi dłońmi.
- Powitanie stopami – dziecko siedzi naprzeciwko, witają się ze sobą paluszkami stóp.
- Wskazywanie za prowadzącym swoich części ciała – rodzic prosi dziecko pokaż swoje ręce, swoje ucho itp.
Ćwiczenia kształtujące świadomość przestrzeni
- „Jak najwyżej” – dziecko i rodzic leżą na plecach na podłodze. Sięganie rękoma i nogami ,,do sufitu”, wyciąganie ich jak najwyżej, naśladowanie ruchem dłoni gestu wkręcanie żarówek.
- „Bączek” – dziecko i rodzic siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się w miejscu wokół własnej osi.
- „Raki” – leżąc na plecach, z wyciągniętymi rękami za głowę odpychając się nogami, dziecko przesuwa się na plecach po podłodze i próbuje palcami ręki – szczypcami złapać rodzica.
Ćwiczenia oparte na relacji „z”
- „Lustro” – rodzic i dziecko siedzą naprzeciwko siebie, dziecko wykonuje dowolne ruchy, gesty, wykorzystuje mimikę twarzy, rodzic naśladuje ruchy dziecka- zmiana ról.
- „Domki” – rodzic w klęku podpartym, tworzy domek dla swojego dziecka. Dziecko wchodzi do domku (siada skulone pod rodzicem). Dziecko potem wychodzi spod domku, przechodzi między jego nogami i rękami.
- „Wycieczka” – ciąganie dziecka w kocu- za ręce, na nogi, na zrolowanym kocu.
Ćwiczenia rozwijające relacje „przeciwko”
- „Paczka” – dziecko zwija się w kłębek na dywanie a rodzic próbuje je „rozwiązać” (zmiana ról).
- „Przepychanie” – dziecko i rodzic siedzą na dywanie plecami do siebie i próbują się przepychać plecami.
- „Skała” – dziecko próbuje przesunąć rodzica, następnie zmiana.
Ćwiczenia oparte na relacji „razem”
- „Rowerek” – rodzic i dziecko leżą na plecach, stopami opierają się o stopy partnera, kreślą wspólnie kółka w powietrzu, „jadą na rowerze”.
- „Lustro” – dziecko siedzi naprzeciw rodzica, zwrócone do niego przodem. Rodzic ,,rysuje” ręką w powietrzu różne figury np. jazdę samochodem, czytanie książki, dziecko zaś stara się jak najdokładniej naśladować ruchy dorosłego.
Ewelina Narwojsz