Rodzaj zajęć:
rewalidacja dziecka objętego kształceniem specjalnym z uwagi na występowanie afazji motorycznej z utrudnieniami w komunikacji werbalnej oraz znaczącymi deficytami rozwojowymi
Cel ogólny zajęć:
- ugruntowanie wiedzy na temat emocji
Cele szczegółowe zajęć:
- dziecko rozpoznaje i nazywa różne stany emocjonalne
- dziecko dzieli się własnymi przeżyciami z innymi
Metody pracy:
- pogadanka
- pantomima
Formy pracy:
indywidualna
Środki dydaktyczne: zdjęcia przedstawiające ludzi, którzy przeżywają różne emocje, kartka papieru, klej, nożyczki, kredki, papier kolorowy, muzyka wesoła i smutna.
Przebieg zajęcia:
1. Powitanie – rodzic zaprasza dziecko do wspólnej zabawy.
- zapraszamy do zabawy nasze rączki – klap – klap (klaskanie)
- zapraszamy do zabawy nasze nóżki – hop – hop (podskoki).
2. Zabawa „Prezentacja uczuć”
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przestawiające ludzi, którzy się śmieją, wyglądają na smutnych, przestraszonych, przeżywają złość. Zadaniem dziecka jest nazwanie tych emocji i stwierdzenie, po czym je poznało. Następnie może odbyć się rozmowa na temat: „W jakiej sytuacji czułeś się podobnie i z jakiego powodu?”, „Co sprawiło, że poczułeś się lepiej?”
3. Zabawa „ Maski”
Rodzic proponuje dziecku, aby z kartki papieru zrobił twarze – maski. Może je narysować lub wykleić. Maska ma dwa oblicza: wesoła z jednej strony i smutna z drugiej. Gotowe maski dziecko zakłada na rękę. Przy muzyce raz wesołej, raz smutnej, prezentuje swoje maski.
4. Zabawa „Jakie uczucie?”
Rodzic czyta dziecku poniższe sytuacje i prosi, by w odpowiedzi na nie prezentowało którąś ze stron swojej maski:
- Dostałem ulubiona zabawkę.
- Robię coś, czego nie lubię.
- Tata naprawił mi rower.
- Koledzy mnie przezywają.
- Koleżanki nie chcą się ze mną bawić.
- Zostałem zaproszony na przyjęcie urodzinowe do kolegi.
- Zginął mój pies.
5. Zabawa „Ekspresja emocji”
Rodzic prosi dziecko, aby powiedziało, co dla niego oznaczają słowa określające poszczególne uczucia czy emocje:
- ból
- strach
- przerażenie
- zmęczenie
- zdziwienie
- obojętność
- zmartwienie
- wstyd
- ulga
- niecierpliwość
Dziecko ma za zadanie spróbować wyrazić każdą z tych emocji, ustawiając się w charakterystycznej pozie, jako pomnik, lub w ruchu.
6. Zabawa„ Dokończ zdanie”
Rodzic prosi dziecko o dokończenie zdań zaczynających się od słów:
- Jestem zadowolony, gdy…
- Czuje się nieszczęśliwy, gdy…
- Jestem zły, gdy…
- Chciałabym…
Ewelina Narwojsz