ODKRYWAMY KOSMOS

Kochane Motylki! W tym tygodniu dowiemy się wiele ciekawych rzezy dotyczących kosmosu. Mamy nadzieję, że się wyspaliście i jesteście gotowi do działania! Odbędziemy magiczną podróż po kosmosie! Mamy dla Was kilka zabaw na cały tydzień 🙂 Wykonujcie je codzienne po trochę. Chętnie zobaczymy, jak wykonujecie zadania w domku !

Jesteście gotowi na niesamowitą podróż? No to zaczynamy !

  1. Rodzice włączcie proszę „kosmiczną” muzykę

I ruszajmy w kosmos !

Opowieść ruchowa pantomimiczna „Kosmiczna wyprawa”

Czy Wy dzieci wiecie, że w rakiecie można odbyć najciekawszą podróż na świecie? Więc zapraszam do rakiety, nie potrzebne są bilety! Polecimy razem na kosmiczną wyprawę.

Czy jesteście gotowi na podróżowanie w nieznane?…. zanim wystartujemy musimy najpierw odpowiednio się ubrać, a więc wkładamy kosmiczny kombinezon – najpierw prawa, teraz lewa noga…gotowe?….jeśli tak to …szuuuu…..zapinamy w naszych kosmicznych kombinezonach suwak…to jednak nie koniec naszej kosmicznej garderoby – nie mamy jeszcze butów, rękawic i kosmicznego hełmu… prawda?…od czego więc zaczniemy?…oczywiście od butów – uwaga wkładamy: prawy but, teraz lewy but i gotowe. ..teraz prawa i lewa rękawica i na końcu hełm…

Uwaga! Włączamy silnik: najpierw jedną, potem drugą ręką, zapinamy pasy, wyglądamy przez okno i 10, 9,8,7,6,5,4,3,2,1,0 – startujemy…lecimy wysoko, coraz wyżej i powoli „wchodzimy” w przestrzeń kosmiczną….uwaga turbulencje…zobaczcie z lewej strony mijamy burzę kosmiczną, w naszym kierunku leci mnóstwo odłamków skalnych…więc „gaz do dechy”!…uciekamy!.. musimy mocno skręcić w prawą stronę…udało się, możemy odetchnąć z ulgą – uff….Teraz możemy już spokojnie zostawić nasze gwiazdy w kosmosie (dzieci naśladują wyciąganie gwiazdy z kieszeni i zostawianie jej poza rakietą)wyjrzycie przez okno z prawej strony z pewnością zobaczycie planetę – przyjrzyjcie się jej uważnie może zobaczycie na niej jakiegoś ufoludka?…hm…ja widzę ufoludka a wy dzieci?pomachajmy mu i powiedzmy kosmiczne dzień dobry…..ioioio…to ostrzeżenie, że kończy nam się tlen w rakiecie musimy więc wracać na Ziemię, szybko wracamy…spójrzcie przez okno czy widzicie Ziemię?…tak, to właśnie ta niebieska planeta … uwaga trzymajcie się mocno za chwilę będą turbulencje…uwaga zbliżamy się do Ziemi…lądujemy…uff…udało się …mamy za sobą pierwszy lot w kosmos…rozpinamy pasy, zdejmujemy rękawice, hełm, buty, kosmiczny skafander… Dziękuję Wam za wspólną kosmiczną podróż.

2. Zapraszamy do zapoznania się z wierszem  „Planety” B. Formy. Rodzicu wytłumacz dziecku co to jest Układ Słoneczny. Układ Słoneczny to Słońce i wszystko co porusza się wokół niego. Ma kształt eliptyczny, można go porównać do kształtu jajka. Słońce znajduje się w środku całego Układu Słonecznego, a wokół niego krąży stale osiem znanych planet, ich księżyce, komety, asteroidy i inne obiekty kosmiczne.

Słońce to gwiazda, świeci na niebie.

Ciepłe promienie wysyła do Ciebie.

Merkury, Wenus to Słońca sąsiedzi,

może je człowiek kiedyś odwiedzi?

Potem jest Ziemia, wszyscy ją znamy.

Za Ziemią Mars częściowo zadbany.

Pokryty pyłem oraz skałami

i nieczynnymi już wulkanami.

A dalej Jowisz, Saturn i Uran,

Neptun hen w gwiezdnych chmurach.

Wokoło Słońca się przemieszczają

i tajemnice swoje wciąż mają.

Następnie rozmawiamy z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

1)Czy słońce to planeta? Jeśli nie, to co? (gwiazda)

2)Które planety są najbliżej słońca? (Merkury, Wenus)

3)Jaką planetę znamy najlepiej? (Ziemię)

4)Która planeta jest już częściowo zbadana? (Mars)

5)Jakie jeszcze planety znajdują się w Układzie Słonecznym? (Jowisz, Saturn, Uran)

6)Jak przemieszczają się planety? (po orbitach wokół słońca)

7)Dlaczego w wierszu jest powiedziane, że planety mają swoje tajemnice? (ponieważ trudno jest je człowiekowi zbadać)

Kolejno rodzic prezentuje kartę obrazkową przedstawiającą Układ Słoneczny i pokazując poszczególne planety wymienia ich nazwy – dziecko powtarza. Następnie wszyscy wspólnie wymieniają nazwy planet wskazywane przez rodzica – na początku wolno, potem coraz szybciej.

Kochani a teraz zobaczcie do swoich książek na stronę 70 bądź pobierzcie plansze, które umieściłyśmy poniżej. Spróbujcie przeczytać, lub poproście rodziców o przeczytanie nazw planet. Powiedźcie jak nazywa się pierwsza, druga, trzecia… ósma planeta od Słońca. Następnie podzielcie nazwy planet na sylaby (We-nus) i przegłoskujcie nazwy planet (W-e-n-u-s) itp. Spytajcie się dziecka jaką głoskę słyszy na początku, a jaką na końcu. Pamiętajcie głoski mówimy a litery piszemy!

3. Teraz zapraszamy do przeczytania opowiadania Schima Schimmela pt. „Dzieci ziemi” – pamiętajcie, aby dzieci wypowiadały się całymi zdaniami.

Rodzice porozmawiajcie z dziećmi na temat przeczytanego tekstu, zapytajcie o to jak wygląda Ziemia, zapytajcie kto zamieszkuje Ziemię, kim są jej mieszkańcy, porozmawiajcie również o ich postępowaniu.

4. A teraz czas na piosenkę, która oprócz tego, że łatwo „wpada w ucho” to przekazuje nam wiele ciekawych informacji o Układzie Słonecznym.

Tekst piosenki:

REFREN
W układzie słonecznym wirują planety
Wszystkie w innym tempie, okrążają słońce
Różnią się kolorem, masą i rozmiarem
Lata lecą one stale, kręcą się wytrwale

MERKURY
Merkury? To ja! Jestem pierwszy i najmniejszy
Moją powierzchnie pokrywają ogromne kratery
Z własną pogodą nie umiem dojść do zgody
W dzień jest mi gorąco
W nocy bardzo marznę brrr

WENUS
Mam na imię Wenus
Jestem druga w kolejności
U mnie nieustannie upał jest bezlitosny
Wiruję wolno, nigdzie się nie śpieszę
I bardzo jasno świecę się na niebie

ZIEMIA
Tu ziemia, witam serdecznie, czuje się świetnie
Zamieszkują mnie roślinki, zwierzątka i ludzie
Jestem trzecią planetą od słońca
Moja atmosfera jest cudna
Mam dużo wody, więc śmiało wpadnij ochłodzić

MARS
Hej tu Mars planeta numer cztery
Bardzo się czerwienie, jestem cały zardzewiały
Mam najwyższe góry i od groma pyłu A!
Nic nie widzę, znowu leci mi do oczu!

JOWISZ
Joł joł Jowisz, największy olbrzym gazowy
Piąty od słońca, na pewno nie przeoczysz
Choć moja masa jest potężna niezwykle
To z wszystkich planet kręcę się najszybciej

SATURN
Siemanko tutaj Saturn, też składam się z gazów
Po moich pierścieniach poznasz mnie od razu
Wirują w nich kamienie, pył i sporo lodu
Jestem szósty od słońca, w głowie to zakoduj

URAN
Cześć, to ja, lodowy gigant o imieniu Uran
Na mnie jest najniższa temperatura
Słynę z bladego, błękitnego koloru
Jestem siódmą planetą i wiruje na boku

NEPTUN
Na koniec ja swoje trzy grosze wtrącę
Nazywam się Neptun i najdłużej okrążam słońce
Tworzę huragany co powalą wszystko
Więc nie zbliżaj się zbytnio bo cię zdmuchnę jak piórko

5. Proponujemy zabawę czytelniczą „Czytamy z kosmonautą”– metodą sylabową. Rodzicu pokaż dziecku poniższe plansze z czytankami. Zadaniem dziecka jest przeczytanie poniższych sylab. Na pewno dacie sobie radę 🙂

6.Zabawa matematyczna „Kosmonauta” – utrwalimy liczebniki porządkowe. Rodzicu wydrukuj sylwety kosmonautów i rakiety, bądź pokaż ilustracje dziecku, które są umieszczone poniżej. Poproś dziecko o opisanie ich strojów, podobieństw i różnic. Następnie przeczytaj wierszyk.  Dziecko ma za zadanie ułożyć obok rakiety właściwych kosmonautów w odpowiedniej kolejności/ bądź wskazać.

Kosmonauta idzie dróżką i przytupuje jedna nóżką,

Klaszcze w ręce raz i dwa, podskakuje: hop sa sa.

Już w rakiecie prosto siada, kiwa głowa na sąsiada,

ster rakiety w ruch już wprawia.

Choć to wcale nie zabawa i rakieta się unosi bo ją ładnie o to prosi.

Jako pierwszy do rakiety wsiada kosmonauta niebieski.

Jako drugi wsiada zielony, a tuż za nim czerwony kosmonauta.

Jako czwarty wsiada kosmonauta ubrany w czarne rękawiczki, a jako piąty z kaskiem w kropki, a jako szósty co ma buty nie do pary, a na końcu siada jako siódmy ten, co ma włosy czerwone.

Proponowane pytania:

1)wskaż przedostatniego kosmonautę;

2)wskaż trzeciego kosmonautę;

3)powiedz, który z kolei kosmonauta jest zielony;

Na koniec ułóżcie  kartoniki z cyframi odpowiadającymi kolejności kosmonautów.

7.Zabawa matematyczna „Planety”. Trochę utrwalimy dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.

Potrzebujemy: 5 kolorowych kół, symbolizujących planety, 20 emblematów rakiet/ bądź weźcie nakrętki, guziki oraz kartoniki z cyferkami.

Następnie czytamy zadania po kolei i prosimy, aby dziecko położyło odpowiednią ilość rakiet na odpowiedniej planecie (guziki, zakrętki), przeliczyły je i ułożyły pod planetą kartonik z właściwą cyfrą.

1)Na pierwszej planecie wylądowała 1 rakieta. Po chwili przyleciała jeszcze 1 i też wylądowała. Ile w sumie rakiet znajduje się na pierwszej planecie?

2)Na drugą planetę przyleciały 2 rakiety. Po kilku dniach, doleciała jeszcze jedna. Ile w sumie rakiet znajdowało się na drugiej planecie?

3)Na trzecią planetę przyleciały 2 rakiety, a zaraz za nimi kolejne 2 rakiety. Ile rakiet przyleciało na trzecią planetę?

4)Na czwartej planecie wylądowały 3 rakiety. W kolejnym tygodniu doleciały jeszcze 2 rakiety. Ile w sumie było rakiet?

5)Na piątą planetę przyleciały 3 rakiety. Zaraz za nimi doleciały jeszcze 3. Ile rakiet znajdowało się na piątej planecie?

6)Ile w sumie rakiet znajdowało się na pierwszej i trzeciej planecie?

7)Ile w sumie było rakiet na wszystkich pięciu planetach?

8.A teraz troszkę się poruszamy – zapraszamy na Kosmiczną gimnastykę!

  • Rozgrzewka – Rodzic recytuje wierszyk i pokazuje czynności, które naśladują dzieci. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

 Prawą nogą wypad w przód (robimy wykrok prawą nogą)

 i rączkami zawiąż but (udajemy wiązanie buta)

Powrót, przysiad, dwa podskoki (robimy przysiad i dwa podskoki)

W miejscu bieg i skłon głęboki (biegniemy chwilę w miejscu i wykonujemy skłon)

Wymach rączek w tył, do przodu (wymachujemy rękoma do tyłu i do przodu w skłonie)

I rannego nie czuć chłodu.

  •  „Kosmiczne wstawanie” – zabawa ćwicząca duże grupy mięśniowe – każde dziecko kładzie się na podłodze i wstaje z pozycji leżącej bez podpierania się rękami. Ćwiczenie powtarzamy 4-5 razy.
  • „Droga mleczna” – zabawa relaksacyjna – dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym. Rodzic  mówi tekst masażyku i co należy „namalować” na plecach. Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

Była sobie mleczna droga – rysujemy krętą linię

Pełna wielu błyszczących gwiazd – stukamy palcami

Na jednej z planet – rysujemy koło

Ufoludek mieszka

Co chude nóżki ma – dwoma palcami rysujemy dwie linie

Ma duże zielone uszy – łaskoczemy uszy

 I szyję długą ma – gładzimy szyję

 Dwa okrągłe brzuszki – dwoma palcami rysujemy dwa kółka

I śmieje się ha, ha, ha – łaskoczemy brzuszek

9. Propozycje na prace plastyczne:

  • Układ Słoneczny

Przygotuj plastelinę, czarną kartkę i białą kredkę. Dziecko lepi z plasteliny planety i ćwiczy swoją małą rączkę. W tym czasie narysuj na kartce okręgi- orbity. Poukładajcie planety na orbitach, a na środku umieśćcie Słońce (przypomnij dziecku,że planety krążą wokół Słońca poruszając się po orbitach). Teraz czas na ćwiczenie koordynacji ręka- oko. Zadaniem dziecka jest okrążenie Słońca przez każdą planetę. Chodzi tutaj o to, aby dziecko toczyło kulkę z plasteliny po narysowanym okręgu.

  • Ziemia.

Ta praca to wspaniałe doświadczenie plastyczne. Przygotuj płatki kosmetyczne,  2 szklanki z wodą, barwniki do zabarwienia wody zielony i niebieski (wodę można zabarwić kawałkiem bibuły) oraz pipetkę. Zadanie dziecka jest bardzo ciekawe, bo maluch przez chwilę może poczuć się jak mały chemik . Pipetką nabieramy wodę z niebieskim barwnikiem. Teraz wyciskamy klika kropel na płatek kosmetyczny (zamiast pipety można użyć małej łyżeczki). Następnie nabieramy wodę z zielonym barwnikiem i dajemy kilka kropelek na ten sam płatek. Nasz wacik przemienił się w małą kulę ziemską. 

10.Proponujemy doświadczenie „Galaktyka w słoiku”

Potrzebujemy: słoiczki, kubeczki z wodą, barwniki/farby, brokat, pędzelki oraz watę.

Rozmowa z dzieckiem na temat co to jest galaktyka? – tłumaczymy, że są to skupiska gwiazd, pyłu, planet i gazu międzygwiezdnego. Nasza Galaktyka, w której znajduje się Układ Słoneczny, to Droga Mleczna.

Przykładowa kolejność czynności:

Barwimy wodę w słoiczku dodając barwnik/farbę i mieszając pędzelkiem.

Wkładamy do słoiczka z zabarwioną wodą watę

Ugniatamy ją pędzelkiem

Wsypujemy brokat

Wlewamy do kubeczka z wodą barwnik/farbę i mieszamy pędzelkiem

Wlewamy część zabarwionej wody do słoika

Wkładamy watę i ugniatamy ją pędzelkiem

Wsypujemy brokat

Wlewamy resztę zabarwionej wody do słoika

Zakręcamy słoik i wstrząsamy nim.

11.Zachęcamy do wykonania prostego doświadczenia „Tlen”. Zapytajcie się dzieci, czym jest tlen, do czego jest nam on potrzebny i czy znajduje się w kosmosie.

Przygotujcie: świeczkę, zapalniczkę, szklankę

 Zapalamy świeczkę i pytamy dziecka, jak myśli, co się stanie, gdy przykryjemy świeczkę szklanką? Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka przykrywa świeczkę szklanką. Następnie pytamy dziecka, co i dlaczego się stało.

Wyjaśniamy, że zabrakło tlenu, stąd świeczka zgasła. Tlen jest to składnik powietrza, którym oddychamy. Jest niezbędny do życia. Dlatego w kosmosie, gdzie nie ma tlenu w takiej formie i ilości, jaka jest nam potrzebna, nie jesteśmy w stanie przeżyć.

12. Bardzo zachęcamy do skorzystania z gier edukacyjnych. Pierwsza propozycja to typowa gra memory rozwijająca percepcję wzrokową. Druga gra polega na dopasowaniu napisu do odpowiedniej planety – czytanie globalne. W związku z tym, że Motylki uwielbiają pracować na materiale literowym w przedszkolu zachęcamy do trzeciej gry, w której należy ułożyć wyraz z rozsypanki literowej 🙂

https://wordwall.net/pl/resource/12309237/łączenie-w-pary-kosmos
https://wordwall.net/pl/resource/2290387/układ-słoneczny
https://wordwall.net/pl/resource/14344821

13.W książeczkach zielony „Odkrywam siebie – karty pracy cz. 3” robimy strony 70-76. Dalej robimy kolejne strony z książeczek z samymi literkami codziennie po trochę, aby dzieci nie miały zaległości 🙂

Jeżeli ktoś ma drukarkę i jest chętny to umieszczamy karty pracy do ćwiczeń grafomotorycznych 🙂

14. W formie relaksacji polecamy bajeczkę edukacyjną o kosmosie 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=RRKJDn_8Su0

Źródła: przedszkouczek.pl, przewodnik „Odkrywam siebie”, materiały własne, boberkowyworld, przedszkolankowo, google, youtube, wordwall