Zabawy i ćwiczenia z literką f

Kochane Motylki ! Dzisiaj poznamy kolejną nową literkę. A więc zaczynamy 🙂

  1. Analiza i synteza słuchowa słowa farby. Dzielenie słowa farby na sylaby, na głoski (f-a-r-b-y). Spytaj się dziecka co słyszy na początku słowa farby?Z ilu głosek składa się słowo farby?

2. Prosimy podajcie słowa rozpoczynające się na głoskę f ( np. foka, flaga itp.), mające ją w środku ( np. agrafka, delfin, perfumy) oraz na końcu (np. elf, kilof itp.). Dla ułatwienia podaje link do gry, gdzie zadaniem dziecka jest posegregowanie obrazków, rozpoczynającymi się głoską f itp. Czyli Motylki robimy tak samo jak w przedszkolu ze słoiczkami z ciasteczkami tylko teraz w innej formie 🙂

https://wordwall.net/pl/resource/14240328/gdzie-jest-litera-f-

3. Budowanie schematu słowa farby. Wytnijcie razem z dziećmi zwykłe kwadraty z białej kartki, czerwonej i niebieskiej. Ułóżcie tyle kwadratów ile słyszymy głosek w słowie farby. Następnie pod spodem niech dziecko wskaże spółgłoski i samogłoski w słowie farby za pomocą czerwonych (samogłoski) i niebieskich (spółgłoski) kartoników.

4. Określenie rodzaju głoski.

Prosimy aby dzieci wypowiedziały głoskę f długo: fffyyyy….

A teraz niech dzieci wypowiedzą głoskę f krótko: f, f, f, f, f,…

Co możemy powiedzieć o tej głosce? ( jest to spółgłoska)

Podajcie imiona rozpoczynające się na głoskę f ( np. Franek, Filip, Felicja itp. )

5. Analiza i synteza słuchowa imienia Franek. Dzielenie imienia na sylaby, głoski

6. Prosimy zbudujcie schemat imienia Franek – wytnijcie białe kartki w kształcie kwadratów. Niech dziecko ułoży tyle kwadratów ile słyszy głosek w imieniu Franek. Następnie niech wskaże za pomocą niebieskich i czerwonych kartoników spółgłoski i samogłoski jak wcześniej.

7.Następnie pod modelami słów farby, Franek umieszczamy poznane już litery: f, F, a, r, n, b, e, y, k. Możemy te litery ułożyć z nasion/guzików itp.

8.Drogi rodzicu zapoznaj dziecko z literką f – małą, wielką, drukowaną i pisaną.

9. Kreślenie nowo poznanej litery f.F w powietrzu, na podłodze, na plecach rodzica.

10.Pisanie litery f,F na tacach z kaszą manną. Prosimy zwracać uwagę na prawidłowy kierunek pisania litery f, F (wskazany jest on na planszy). Bądź polecam poniższy filmik edukacyjny 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=-oFhAkZLGSU
https://www.youtube.com/watch?v=gZNXDjwqhE0

11. Polecam bardzo fajną grę edukacyjną z literką f w celu utrwalenia nowej literki 🙂 W pierwszym linku zadaniem jest zakreślenie wszystkich literek f (na górze jest pisak), wszystkie obrazki rozpoczynające się na głoskę f itp.

https://view.genial.ly/5f102acaf025d30d8f03a02c/interactive-content-wprowadzamy-literke-f

12.Na koniec wykonujemy ćwiczenia w książeczce „Odkrywam siebie – litery i liczby” – str.80. Dodatkowo umieszczam poniżej karty pracy – pierwsza polega na próbie czytania prostych zdań.

Źródła: wordwall, przewodnik „Odkrywam siebie”, materiały własne, google