Wielkanocne inspiracje

Dzień dobry kochane Motylki! Zapraszamy Was do  przygotowanych zabaw na cały tydzień  🙂 Oczywiście codziennie wybieracie sobie przygotowaną zabawę. Porozmawiamy o świętach Wielkanocnych, wykonamy pracę plastyczną, zajmiemy się kodowaniem oraz troszeczkę się poruszamy 🙂 Bardzo serdecznie prosimy o przesłanie zdjęć z wykonanego projektu „Uczymy się programować” oraz z prac plastyczno – technicznych 🙂

  1. Wprowadzenie do tematu zajęć. Rodzicu przeprowadź z dzieckiem rozmowę na temat Świąt Wielkanocnych. „Wielkanoc” – słuchanie wiersza O. Adamiwicza.

Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!

Następnie rodzic rozmawia z dziećmi na temat treści wiersza i doświadczeń własnych dzieci:

  • O jakich tradycjach wielkanocnych jest mowa w wierszu?
  • Co wkładamy do koszyczka według wiersza?
  • W jaki sposób możemy złożyć życzenia bliskim, którzy mieszkają daleko?
  • Jaki jest najważniejszy posiłek podczas pierwszego dnia świąt wielkanocnych?
  • Co robi się w Poniedziałek Wielkanocny?
  • Jakie inne tradycje wielkanocne znacie?

Rodzicu opowiedz dziecku, że Wielkanoc nazywana jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi. Zwierzęciem ofiarnym przez wiele lat był baranek i jest on symbolem ofiary Chrystusa. Z czasem zaczęto święcić jajka i traktuje się je jako symbol rodzącego się życia. Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa podczas której święcimy palmy. Jest to nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy. Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki.

2. Zapraszamy do obejrzenia prezentacji pt. „Wielkanocne tradycje”, która wprowadzi nas w tematykę tygodnia. Porozmawiajcie z rodzicami na ich temat. Rodzicu zadaj dziecku pytanie co to jest tradycja? (zasady postępowania przekazywane z pokolenia na pokolenie) Proszę zwrócić uwagę, aby dzieci wypowiadały się całymi zdaniami, poprawnie gramatycznie.

https://ekreda.pl/embed/5832700484124672?fbclid=IwAR3MhCZXoyRrCBxb54fNarfrdWJ5YCJplnpLlRkj59X7OLe51U_N3-ith70

3. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo- ruchowej „Jajka na łyżce” – ustawiamy  krzesełka w równych odstępach. Zadaniem dziecka jest przejście slalomem pomiędzy krzesełkami, trzymając na łyżce ugotowane jajko na twardo.

4. Zabawa dydaktyczna „ Tradycje Świąt Wielkanocnych”. Rodzicu rozłóż ilustrację losowo, a dziecko niech stara się ułożyć je chronologicznie. W tym ćwiczeniu rozwijamy umiejętności myślenia przyczynowo – skutkowego. Zwracajmy uwagę, aby dziecko wypowiadało się całym zdaniem.

5. Dołączamy również plansze do zabawy czytelniczej pt. „Świąteczne dni”. Wycinamy dane karty i rozsypujemy je przed dzieckiem. Motylki spróbujcie dobrać sylaby, aby utworzyły wyraz. Ułatwieniem może być dobieranie kart w jednakowym kolorze. Policzcie ile jest sylab w każdym wyrazie.

6. Zapraszamy do wykonania zadań on-line pt. „Kolorowe pisanki” z projektu „Uczymy dzieci programować”. Do wykonania są 3 zadania. Pierwsze to łączenie cech: barwa – wzór, w drugim również połączymy cechy. Tym razem wzór i liczbę. Trzecie zadanie, to przeliczenie pisanek w koszyku i wskazanie właściwej odpowiedzi. Bardzo zachęcamy do odesłania nam zdjęć w wykonanego projektu na email grupowy motylki@pp15.glogow.pl 🙂

https://view.genial.ly/605f0d496bd9330d1ecc3c43/interactive-content-kolorowe-pisankiby-anna-swic

7. Zachęcamy do wykonania pracy plastycznej pt. „Zajączek wielkanocny”. Motylki bardzo chętnie zobaczymy, jak wykonaliście swoje zajączki 🙂

8. Kolejną zabawą rozbudzającą kreatywność jest „Pisanka Wielkanocna” – polega na zrobieniu na podłodze wielkiej, kolorowej pisanki z różnych materiałów dostępnych w domu.

9. Motylki utrwalcie piosenkę o Wielkanocy pt. „Znaki Wielkanocy”

Tekst piosenki:

  1. Zwrotka

Te mazurki ozdobione migdałami,

Te koszyki wypełnione pisankami,

Te baranki ulepione z marcepanu,

Bazie kotki od staruszki ze straganu,

Ref:

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy,

Kiedy życie się odradza,

Do swej mocy!

To znaki rozbudzonej świeżo wiosny,

Świat staje się znów zielony i radosny.

2. Zwrotka

Te palemki od bibuły kolorowe,

Baby z lukrem, wyrośnięte bo drożdżowe,

No a potem jeszcze lany poniedziałek,

Śmingus – dyngus pełen mokrych niespodzianek.

Ref: x2

To są znaki tradycyjnej Wielkanocy …

10. Na miłe popołudnie zachęcamy do wykonania prace plastyczno – technicznej pt. „Wielkanocna wydmuszka” w której rozwiniemy motorykę małą oraz kreatywność i samodzielność dziecka.

Potrzebujemy:

– wykałaczki,

– wydmuszki,

– koraliki/kasza

– makaron w różnych postaciach/wycięte wzory z papierowych serwetek itp.

– klej

– bibuła/włóczka

Wydmuszkę mocujemy na wykałaczce. Dziecko smaruje wydmuszkę klejem w płynie może obtoczyć ją w kaszy lub ozdobnych koralikach, przyklejamy ozdoby np. makaron w kształcie gwiazdek, włóczkę, wycięte wzory z papieru. To jest wyłącznie propozycją wydmuszkę może wykonać z dowolnych dostępnych materiałów J Liczymy na Waszą kreatywność! Chętnie zobaczymy Wasze pracę, które możecie wysyłać e-mailowo do Nas 🙂 Można na ten nasz e-mail grupowy bądź j.karabinowska@gmail.com

11. Zabawa badawcza pt. „Czy jajko umie skakać?”

Potrzebujemy: jajko, szklanka, ocet

Sposób wykonania: Surowe jajko umieszczamy w słoiku, zalewamy octem na 48 godzin. Po 48 godzinach obserwujemy co się stało (skorupka się rozpuści, zmywamy ją wodą). Jajko stało się miękkie i odbija się jak piłeczka 🙂 Ocet (kwas) działa na skorupkę jajka (jest ona z wapnia) i ją rozpuszcza.

12.Zabawa badawcza „Czy jajko umie pływać?”

Potrzebujemy: jajko, 2 szklanki, woda, sól

Sposób wykonania: Dwie szklanki wypełniamy do połowy wodą. W 1 szklance rozpuszczamy kilka łyżek soli. Wkładamy jajka do szklanek. Obserwujemy co się stało. Jajko w solance pływa, a w wodzie opadło. Jajko jest cięższe od wody ale lżejsze od solanki i dlatego pływa w solance. Sól zgęściło nam wodę, która wyparła jajko na powierzchnię wody.

13. Zabawa dydaktyczna „Kolorowe jajka” rodzicu zapoznaj dziecko z różnymi jajami wielkanocnymi m.in. Nadole załączamy gre interaktywną, w której dzieci utrwalą literki. Ich zadaniem jest ułożenie wyrazu z literek.

– kraszanki (jajka o czerwonej barwie),

– ażurki,

– drapanki

– oklejanki (jajka z naklejonym obrazkiem, włóczki itp.),

– nalepianki (jajka ozdobione nalepionymi na skorupę wycinkami z papieru),

– pisanki ( przed zanurzeniem jajka w barwniku rysuje się na nim wzory woskiem)

Pokaż poniższe ilustracje, niech dziecko wyodrębni ilość głosek w danym wyrazie oraz niech je policzy 🙂 Mówimy dziecku, proszę przegłoskuj pisanki (p-i-s-a-n-k-i), kraszanki (k-r-a-sz-a-n-k-i)

https://wordwall.net/pl/resource/13619167/rodzaje-pisanek

14.  Na miłe popołudnie  zapraszamy do wspólnych ćwiczeń ruchowych z elementami metody W. Sherborne

1) Zaczniemy od ćwiczeń kształtujących świadomość schematu własnego ciała. Ćwiczenie pt. „Bajka o moim ciele” – rodzic i dziecko znajdują się w pozycji siedzącej i wykonują odpowiednie ruchy :

zabawa ruchowa „ręka, noga”
Stuk, stuk, stuk moja ręka lewa
Stuk, stuk, stuk moja ręka prawa
Stukam nimi głośno, wyklaskuję brawa
Tup tup, tup moja lewa nóżka
Tup tup, tup moja prawa nóżka
Tupię nimi głośno
Chodzę jak kaczuszka

2) „paluszek zginam” – paluszek zginam i prostuję, paluszkiem prawe oko wskazuję itd.

3)zabawa „jajko małe, jajko duże” – dzieci w pozycji leżącej zajmują jak najmniej i jak najwięcej miejsca na podłodze

4) „turlające się jajka”- dzieci leżąc na brzuszkach obracają się wkoło

5) Ćwiczenia oparte na relacji razem „turlanie jajka” – dorosły turla dziecko po podłodze

6) „w koszyczku„ – dorośli przenoszą siedzące na kocu dziecko

7)Ćwiczenia relaksacyjne

wielkanocny masażyk o malowaniu pisanek
Pewna pani malowała pisanki: (rysujemy jajko)
pierwsza pisanka była w paseczki,
druga pisanka była w kropeczki,
trzecia pisanka była w zygzaki,
a czwartą pisankę zdobiły ptaki
Piąta pisanka była zamazana
a ta pani to moja mama:)

15. Zachęcamy do wykonania wesołej zabawy przy wielkanocnym stole związanej z pisankami, która nazywa się TACZANKA – Turlamy po stole malowane jajka zderzając je ze sobą. Wygrywa osoba, której pisanka się nie potłucze.

16. Proponujemy gry edukacyjne. Pierwsza gra pt. „Wielkanocne zwyczaje” – określamy wartość logiczną zdań. Druga gra edukacyjna jest dla dzieci czytających polega na układaniu z wyrazów zdania. Trzecia gra polega na dopasowaniu obrazka do napisu

https://wordwall.net/pl/resource/1179725/wielkanocne-zwyczaje
https://wordwall.net/pl/resource/1347073/wielkanocno-wiosenne-porządki-w-słowach
https://wordwall.net/pl/resource/1025362/wielkanoc

17. Zabawa matematyczna „Koszyczek wielkanocny” – rodzicu wydrukuj poniższe plansze, wytnijcie razem z dzieckiem. Jeżeli nie posiadają Państwo drukarki wystarczy pokazać dziecku ilustracje. Zadaj pytanie dziecku do każdej z kart:

– Policz ile mamy pisanek w pierwszym i drugim koszyczku

– W którym koszyczku jest więcej pisanek?

–  O ile więcej jest pisanek w pierwszym koszyczku?

– O ile  mniej jest pisanek w drugim koszyczku?

Niech dziecko z patyczków/kredek ułoży właściwy znak mniejszości bądź większości <, >

18.Teraz zajmiemy się rozwiązywaniem zadań tekstowych na dodawanie i na odejmowanie w zakresie 10. Przygotujcie koszyczek (bądź ilustrację którą tu umieściłyśmy) oraz liczmany czyli ilustracje jajek (możecie wykorzystać ilustrację, które Wam drodzy rodzice udostępnimy bądź wcześniej narysować z dzieckiem i wyciąć), cyfry, znaki równości/nierówności.

Rodzic mówi treść zadania, a dziecko ilustruje je za pomocą liczmanów, układają działania i je odczytują. Prosimy pamiętać o tym, aby dziecko na zadane pytanie odpowiedziało całym zdaniem.

  1. W koszyczku były 4 pisanki. Mama dołożyła jeszcze 6 pisanek. Ile jest teraz pisanek w koszyczku?

Dziecko bierze 4 jajka i kładzie je przed sobą. Potem dokłada jeszcze 6 jajek. Liczy wszystkie liczmany czyli jajka i układa działanie 4 + 6 = 10

Dziecko głośno odczytuje ten zapis i udziela odpowiedzi na pytanie.

  • Lenka miała 10 pisanek. 7 pisanek dała babci i dziadkowi. Ile pisanek jej zostało?

Dziecko układa przed sobą 10 jajek. Potem odsuwa 7 liczmanów – jajek. Liczy pozostałe jajka i układa działanie 10 – 7 = 3. Głośno je odczytuje i odpowiada całym zdaniem na pytanie.

  • Tomek włożył do koszyka 5 pisanek. Ania dołożyła jeszcze 5. Ile pisanek jest w koszyku?
  • Franio włożył do koszyka 8 pisanek. Hania wyjęła 3. Ile pisanek zostało w koszyku?

Analogicznie wymyślamy po kilka przykładów na dodawanie i odejmowanie, za każdym razem prosząc dzieci o ułożenie kartoników z zapisem działania pod koszykiem.

19.Na miłe popołudnie w formie relaksacji zachęcamy do posłuchania opowiadania B. Szelągowskiej „Wielkanocne pyszności”

19. W zielonych książeczkach „Odkrywam siebie – karty pracy cz. 3” robimy strony 55-62 codziennie po trochę 🙂 W książeczkach z samymi literkami robimy do przodu po trochę. Poniżej umieszczamy dodatkowe karty pracy jeśli ktoś z Państwa ma drukarkę to zachęcamy 🙂

Przesyłamy gorące uściski naszym Motylkom i życzymy Zdrowych i Spokojnych Świąt Wielkanocnych.

Pani Julka i Pani Malwina 🙂

Źródła:

Przedszkolankowo.pl,  pedagogika-specjalna.edu.pl, przewodnik „Odkrywam siebie”, magazyn bliżej przedszkola nr  3.222/2020, przedszkouczek.pl, materiały własne.